Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

کشت قصیل (علوفه سبز) جو و ترتیکاله

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی در سال زراعی گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد خسارت به محصولات زراعی استان وارد شد.

کشت قصیل (علوفه سبز) جو و ترتیکاله

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، سیدمجتبی حسینی مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه تنش‌های ایجاد شده در راستای کاهش بارندگی اظهار کرد: خشکسالی فقط یک مجموعه اولیه از عواقب کمبود بارندگی است ولی آسیب‌های مهمتری مانند تنش‌های شوری، گسترش آفات و بیماری‌ها و افزایش خسارت سرمازدگی را در پی دارد.

وی تصریح کرد: خشکسالی بخشی از اقلیم خراسان جنوبی است و دیگر بحران نیست و لازم است که در این زمینه برنامه‌ریزی هایی انجام شود.

به گفته وی در خراسان جنوبی بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات زراعی تولید و حدود ۶۶۰ هزار و ۲۸۵ هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات زراعی آبی و دیمی قرار دارند.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گفت: برنامه‌هایی به استان ابلاغ شده است که متناسب با وضعیت و شرایط اقلیمی هر شهرستان اجرایی می‌شود.

حسینی ادامه داد: این برنامه‌ها شامل تأمین میزان کود، بذور، برنامه‌های آموزشی و ترویجی و الگویی، تسهیلات، مزارع الگویی و دیگر موارد است.

وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری کشت ۱۸ هزار هکتار گندم تکلیف شده است که در سال گذشته ۱۸ هزار و ۶۰ تن بود.

به گفته وی همچنین کشت ۲۲ هزار و ۴۵۰ تن جو برای استان در نظر گرفته شده است که در سال گذشته ۲۱ هزار هکتار بوده است.

به گفته وی در راستای تغییر الگوی کشت از بهاره به پاییزه، طرح کشت چغندر علوفه‌ای در نظر گرفته شده است که در مزارع الگویی و تطبیقی اجرایی می‌شود تا گلدهی مقاوم به پاییز داشته باشیم و ۱۰ هکتار به عنوان الگو در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای کشت دانه‌های روغنی نیز ۳۰ هکتار تکلیف شده است، بیان کرد: برای کشت قصیل (علوفه سبز) جو و ترتیکاله هم ۵ هزار و ۲۰۰ تن در نظر گرفته شده است چرا که با توجه به شرایط اقلیمی استان علوفه مناسب و با حداقل آب کشت می‌شود.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی را در فصل زراعی، تأمین بذور اصلاح شده دانست و عنوان کرد: حدود هزار تن بذور اصلاح شده و مرغوب از مزارع برگزیده انتخاب و توزیع شده است و این علاوه بر بذور رسمی است.

حسینی اظهار کرد: در سال زراعی جدید ۴۱۵ هکتار به زیر کشت تولید بذور اصلاح شده جو و ۴۷۰ هکتار برای تولید بذور اصلاح شده گندم می‌روند.

وی در زمینه تسهیلات نیز بیان کرد: به ازای هر هکتار کشت حبوبات ۶ میلیون تومان، محصولات علوفه‌ای ۳ میلیون تومان، کاملینا ۵ میلیون تومان، گندم ۶ میلیون و جو ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، گلرنگ ۵ میلیون و کلزا ۶ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

به گفته وی در مجموع تسهیلات سرمایه در گردش ارائه شده سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان است، همچنین به ازای هر کشاورز در هر هکتار در قالب کشاورز کارت ۲ میلیون و حداکثر ۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید