Iranian Agriculture News Agency

هدف‌گذاری تولید بیش از نیم میلیون تن محصولات استراتژیک کشاورزی در قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، تولید و برداشت ۵۳۷ هزار تن محصولات استراتژیک زراعی شامل گندم، جو، کلزا و چغندر در مزارع استان هدف‌گذاری شده است.

 هدف‌گذاری تولید بیش از نیم میلیون تن محصولات استراتژیک کشاورزی در قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، مجید اسماعیلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین  روز سه شنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: تحقق کامل این میزان تولید و برداشت محصولات استراتژیک کشاورزی هدف‌گذاری شده، منوط به پیاده سازی دقیق برنامه ابلاغی کشت و همچنین مطلوب بودن شرایط بارندگی‌ها در طول سال زراعی جدید است.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی تولید از بین محصولات استراتژیک زراعی یاد شده با ۳۳۰ هزار تن به گندم اختصاص دارد که مطابق برنامه هرساله دولت، خرید تضمینی آن در دستور کار قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین ادامه داد: محصول جو با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی تولید ۱۱۵ هزار هکتار در ردیف بعدی قرار دارد.

اسماعیلی اضافه کرد: در سال زراعی جاری همچنین برای برداشت و تولید ۵۵ هزار تن چغندر و همچنین ۲۳ هزار تن کلزا برنامه ریزی شده است.

این مسوول همچنین با اشاره به آغاز برداشت چغندر از آبان ماه در مزارع قزوین، یادآور شد: این محصول نخستین محصول استراتژیک زراعی است که طی سال زراعی در سطح یکهزار و ۲۲۳ هکتار از مزارع استان برداشت می شود.

وی با بیان اینکه کلزا نیز نخستین محصول استراتژیک زراعی در استان قزوین بود که در ابتدای سال زراعی جاری از سوی کشاورزان به زیر کشت رفت ، اضافه کرد: به زودی نیز کشت پاییزه گندم و جو در مزارع استان آغاز خواهد شد.

اسماعیلی یادآور شد: در سال زراعی گذشته به دلیل کاهش قابل توجه بارندگی ها شاهد کم شدن عملکرد محصولات استراتژیک در مزارع استان نسبت به سال قبل از آن بودیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: براساس برنامه ریزی های انجام شده و برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ حدود ۱۹۶ هزار هکتار از مزارع این استان به زیر کشت گندم و جو خواهد رفت.

این مسوول گفت: بذور مورد نیاز کشاورزان برای کشت گندم و جو در سال زراعی جدید تامین و در اختیار آنها قرار گرفته است.

اسماعیلی یادآور شد: دولت در تامین امنیت غذایی جامعه توجه زیادی به حفظ و ارتقای تولید محصولات استراتژیک کشاورزی مانند گندم و جو، کلزا و چغندر دارد چرا که آنها پرکاربردترین محصولات در غذای مردم و صنعت غذایی به شمار می روند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دولت هرساله با خرید محصولات استراتژیک و مهم کشاورزی به شکل تضمینی، از کشاورزان برای کشت این گونه محصولات که تامین کننده امنیت غذایی جامعه هستند، حمایت به عمل می آورد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در پایان یادآور شد: قزوین با توجه به اینکه کمتر از یک درصد مساحت ایران را دربرگرفته اما در تولید محصولات باغی و زراعی به ویژه محصولات مهم از جمله کلزا و زیتون از قطب های کشور به حساب می آید.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید