Iranian Agriculture News Agency

توقف 31 طرح کشاورزی در ایستگاه زاینده رود

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طرح‌های انتقال آب از چهارمحال و بختیاری نتیجه بحران‌سازی‌های کاذب است گفت :کشاورزان ما در حوضه زاینده‌رود ۳۱ طرح کشاورزی با نیاز آبی ۲۷ میلیون مترمکعب و ایجاد بیست هزار اشتغال دارند و کلی هزینه کرده‌اند و منبع تأمین این آب از تونل کوهرنگ ۲ و سهم استان است اما به بهانه نبود آب متوقف شده است.

توقف 31 طرح کشاورزی در ایستگاه زاینده رود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح‌های انتقال آب از چهارمحال و بختیاری نتیجه بحران‌سازی‌های کاذب است.

مرتضی درخشان  با اشاره به اینکه طرح‌های انتقال آب از چهارمحال و بختیاری نتیجه بحران‌سازی‌های کاذب است، گفت: برای مثال طی دو سال گذشته حدود چهار میلیارد متر مکعب آب از سد زاینده‌رود تخلیه کردند که این آب می‌توانست پنج سال نیاز کل حوضه را تامین کند و تنها دلیل این کار توجیه طرح‌های انتقال آب است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگر در حوزه زاینده‌رود مشکل آب شرب وجود ندارد، آب شرب مورد نیاز برای کل این استان نه فقط حوضه زاینده‌رود سالانه 260 میلیون مترمکعب است در صورتی که از چهارمحال و بختیاری سالانه 330 میلیون مترمکعب آب بنام شرب برداشت می‌شود.

وی عنوان کرد: پروژه بهشت‌آباد اگر اجرایی شود فاجعه بزرگی گریبانگیر استان چهارمحال و بختیاری خواهد شد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این پروژه مجوز محیط زیستی ندارد و هیچ‌گاه به صورت شفاف با اجرای آن موافقت نشده است، عنوان کرد: هنوز نیاز آبی استان ما تأمین نشده است.

عدم پایبندی به تعهدات در احداث سد کوهرنگ سه

عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری افزود: در احداث سد کوهرنگ سه به تعهدات خود عمل نکردند و پول زمین‌های مردم مظلوم منطقه بیرگان را هنوز پرداخت نکرده‌اند و حتی اجازه ساخت و ساز نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: در پروژه‌های انتقال آب نخست باید نیازهای بالفعل و آینده مبدأ دیده شود و اگر آب مازادی وجود داشت طبق قوانین و مجوزات لازم منتقل شود در صورتی که هیچ آبی برای انتقال وجود ندارد.

درخشان خاطرنشان کرد: در پایین دست حوضه کارون و بهشت‌آباد کشاورزان حق‌آبه‌بر هستند ما نمی‌توانیم زندگی و معیشت و شغل این افراد را نابود کنیم.

طرح‌های کشاورزی در حوزه زاینده‌رود به بهانه نبود آب متوقف شده

وی گفت: کشاورزان ما در حوضه زاینده‌رود ۳۱ طرح کشاورزی با نیاز آبی ۲۷ میلیون مترمکعب و ایجاد بیست هزار اشتغال دارند و کلی هزینه کرده‌اند و منبع تأمین این آب از تونل کوهرنگ ۲ و سهم استان است اما به بهانه نبود آب متوقف شده است آن وقت عده‌ای دارند فشار می‌آورند که آب را منتقل کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید