Iranian Agriculture News Agency

بازرگان:

تحقیقات کشاورزی توسعه محور، لازمه حفظ امنیت غذایی و کشاورزی پایدار

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور در گردهمایی ستاد کشت پاییزه استان تهران با تاکید براینکه توجه به تحقیقات برای سودآوری کشاورزان و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز ضروری است، گفت: ما در سازمان تحقیقات به‌دنبال مدل تحقیق برای توسعه هستیم.

تحقیقات کشاورزی توسعه محور، لازمه حفظ امنیت غذایی و کشاورزی پایدار

به‌گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور در جلسه گردهمایی ستاد کشت پاییزه استان تهران گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس اظهار داشت: جنگ ادامه دارد تنها میدان جنگ عوض شده‌است. وقتی می‌گویند مرغ اجداد به شما نمی‌دهیم ولی در زمانی‌که تصمیم به احیای مرغ اجداد می‌گیریم به ما می‌گویند که حالا می‌توانیم به شما مرغ اجداد بدهیم یعنی می‌خواهند ما وابسته بمانیم. وقتی وابسته بمانیم باید دست نیاز دراز کنیم ما در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی مسئولیت مهمی داریم.

وی ادامه داد: امروز این‌جا جمع شده‌ایم تا از بیرون با نگاه محققانه به کل بخش کشاورزی نگاه کنیم که درحال چه کاری هستیم.

بازرگان تصریح کرد: بحث امنیت غذایی در دنیا چهار جزء مهم دارد کمیت غذا، کیفیت غذا، دسترسی به غذا و پایداری. ما هر کاری که می‌کنیم باید به این چهار جز حواسمان باشد از طرف دیگر در بخش ذی‌نفعان نیز با چهار دسته ذی‌نفع متفاوت طرف هستیم. دو ذی‌نفع در حوزه فردی و دو ذی‌نفع در مقیاس کلان ملی. این پیچیدگی حوزه امنیت غذایی در دنیاست؛ کشورهایی که تحریم نیستند نیز با مسئله چندبعدی بودن امر امنیت غذا مواجه‌اند و مقالات متعددی در این زمینه نوشته شده‌است.

وی افزود: یک‌سوی حوزه غذا و تولیدات کشاورزی کشاورزان اند؛ کشاورزانی که می‌کارند تا سود بیشتری ببرند و طرف مقابل مصرف‌کنندگان هستند که انتظار دارند مرغ و تخم‌مرغ و سایر محصولات کشاورزی را ارزان بخرند. ما به‌عنوان مدیران بخش کشاورزی با دو چالش مواجه ایم؛ کشاورزانی که از هشت ماه زحمتشان در حوزه تولید مثلا دانه کلزا سود ببرند درحالیکه میانگین تولیدات یک تن و چهارصد کیلوگرم کلزا است ضربدر قیمت کلزا یعنی یک کشاورز هشت ماه منتظر می‌ماند تا شانزده الی بیست میلیون تومان به دست بیاورد اگر شما به‌جای این کشاورز بودید و به شما می‌گفتند که زمین خود را به من بده تا ویلا بسازم آیا شما زمین خود را به او نمی‌دادید؟

وی با بیان اینکه ما اگر می‌خواهیم به قول آقای رئیس‌جمهور ریشه فساد را در امورات اجرایی بخشکانیم باید این‌طور به قضایا نگاه کنیم، گفت: اگر کشاورزی سودآور نشود برای کشاورز مسیرهای دیگری برایش پیدا می‌شود. اگر از بیرون نگاه کنیم اولین مسئله ما در استان تهران ماجرای تغییر کاربری در اراضی کشاورزی است وقتی از بالا به موضوع نگاه کنیم به این مسئله می‌رسیم که کشاورز درآمد هکتاری پائینی دارد وقتی کشاورز درآمد هکتاری پایینی دارد حوزه تحقیقات باید رقمی را معرفی کند که درآمد کشاورز را بالا ببرد و توجه به تحقیقات برای سودآوری کشاورزان و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز ضروری است.

بازرگان ادامه داد: ما در سازمان تحقیقات به‌دنبال مدل تحقیق برای توسعه هستیم به‌این‌ترتیب طرح‌های تحقیقی ترویجی توسعه‌ای معرفی می‌شوند. طرح‌های محقق معین یاور تولید و طرح‌های این‌چنینی برای برداشتن دیوار بین تحقیقات، آموزش و اجراست اگر می‌خواهیم مدیریت مؤثری در حوزه کشاورزی داشته‌باشیم باید مسائل را از حوزه کلان بررسی کرده و گلوگاه‌های تولید را شناسایی کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید