Iranian Agriculture News Agency

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد:

واکسیناسیون بیش از سه میلیون راس دام استان برعلیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که نشخوار کنندگان کوچک را درگیر می کند.

واکسیناسیون بیش از سه میلیون راس دام استان برعلیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک

بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، صدیقه کاظمی نیا معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان از واکسیناسیون  بیش از سه میلیون راس دام استان برعلیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد و اعلام کرد: از ابتدای سال جاری با تامین واکسن مورد نیاز بیش از سه میلیون راس دام سبک استان برعلیه این بیماری بصورت کاملا رایگان واکسینه شده اند.

 این مقام مسئول اعلام کرد: طرح واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک با حداکثر پوشش صد در صد در جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) استان به پایان رسید که در اجرای این طرح از توان و ظرفیت بخش خصوصی و دولتی استان استفاده شد.

وی گفت: همگام با برنامه جهانی کنترل و ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک و با توجه به هدف‌گذاری سازمان دامپزشکی کشور در راستای به صفر رساندن رخدادهای بالینی  این بیماری در کشور، مقرر شد واکسیناسیون علیه این بیماری به مدت سه سال متوالی صورت پذیرد.

دکتر کاظمی نیا در بیان اصلی‌ترین اهداف اجرای این طرح، چنین گفت: کاهش کانون‌های بیماری و زمینه سازی شرایط لازم برای ریشه‌کنی آن در سال‌های آینده از جمله اهداف اجرای این طرح است.

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است، این بیماری قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات وحش را نیز دارا ست و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند و در صورت بروز باعث خسارات و تلفات شدیدی در حیات وحش می‌شود.

دکتر کاظمی نیا با بیان اینکه میزان تلفات این بیماری در دام های جوان و حساس بیشتر است، اعلام کرد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه بروز پیدا می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

این مقام مسئول واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به‌صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری و نیز کنترل حمل و نقل دام و جلوگیری از جابجایی گله های مبتلا و مشکوک را از مهم ترین راه های پیشگیری از این بیماری اعلام کرد.

وی در پایان گفت: دامداران درصورت بروز بیماری برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه جا کردن دام  خودداری کرده و اقدامات قرنطینه را اجرا  کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید