Iranian Agriculture News Agency

متکان:

تعاون روستایی بازمهندسی در ساختارها را در دستور کار قرار دهد

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی گفت: تعاون روستایی باید بازمهندسی در ساختارها را در دستور کار قرار دهد؛ این بازمهندسی اجازه می‌دهد تا تعاون روستایی با شبکه مویرگی که در کل کشور و در دورترین روستاها دارد بتواند به بخش کشاورزی خدمات‌رسانی داشته باشد.

تعاون روستایی بازمهندسی در ساختارها را در دستور کار قرار دهد

به گزارش خبرنگار ایانا، علی اکبر متکان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی در مراسم معارفه سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: تعاون روستایی یکی از سازمان‌هایی است که دارای قوی‌ترین و جامع‌ترین اساسنامه بوده و دارای ظرفیت بالایی است که می‌تواند در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کند.

وی افزود: با توجه به تغییرات و تحولات شکل گرفته در بخش کشاورزی، تعاون روستایی باید بازمهندسی در ساختارها را در دستور کار قرار دهد؛ این بازمهندسی اجازه می‌دهد تا تعاون روستایی با شبکه مویرگی که در کل کشور و در دورترین روستاها دارد بتواند به بخش کشاورزی خدمات‌رسانی داشته باشد.

متکان تصریح کرد: یکی از شرایط موفقیت تعاون روستایی این است که از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی برای عملیاتی کردن ماموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی استفاده کند.

وی با اشاره به این که امروز تعاون روستایی به عنوان بازوی اجرایی و عملیاتی جهاد کشاورزی نقش مهمی را در حوزه خرید محصولات کشاورزی دارا است، ادامه داد: به نظر می‌رسد برای ایجاد تحول در تعاون روستایی علاوه بر تغییر ساختار و به روز رسانی آن باید در جهت حرکت به سمت تعاونی‌های نسل سوم یا همان تعاونی‌های بازارگرا حرکت کرد تا در حوزه بازار نقش آفرینی جدی داشته باشد و از ساختار سنتی خارج شود.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در برنامه وزیر جهاد کشاورزی توجه ویژه به تحول در سازمان مرکزی تعاون روستایی شده است که امیدوارم با حضور دکتر قادری فر در راس این سازمان بزرگ، حرکت نوگرایی را در جهت خدمات رسانی به بهره برداران کشاورزی و پشتیبانی از زنجیره تامین کشاورزی داشته باشیم و حرکت خوبی در جهت انسجام بخشی تشکل‌های کشاورزی و ایجاد تشکل‌های فراگیر در هر یک از حوزه های تخصصی کشاورزی برداشته شود.

تاثیر فناوری‌های نوین بر مهاجرت معکوس در کشور

در ادامه این مراسم، اسماعیل قادری فر سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، نوآوری در بخش‌های کلیدی را یکی از ارکان توسعه اقتصادی روستا‌ها دانست و اظهار کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی با رویکرد خدمت رسانی به مردم، حامی تولیدکننده و مصرف کننده است.

وی با اشاره به این که سازمان تعاون روستایی نقش تنظیم کننده را دنبال خواهد کرد، افزود: با استفاده از فناوری‌های نوین، این امر محقق می‌شود.

قادری فر ادامه داد: سازمان تعاون روستایی به دنبال حفظ وحدت تشکل‌های سازمان است؛ چرا که تشکل‌ها و اتحادیه‌های متعددی داریم که ظرفیت خوبی دارند و همواره باید شاهد ادغام اتحادیه‌های موازی باشیم.

این مقام مسئول با تاکید بر هوشمندسازی زنجیره تامین، افزایش نفوذ فناوری‌های نوین و توسعه و ترویج کشاورزی قراردادی بیان کرد: از مجموع ۱۰ هزار استارت آپ در کشور، ۲۰ درصد آن در حوزه کشاورزی و صنعت غذا فعال هستند که باید خدمت رسان روستا‌ها باشند.

وی با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر توسعه کشاورزی قراردادی خاطرنشان کرد: باید کشت قراردادی در قالب فناوری‌های نوین انجام شود، چرا که این امر به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است و به عبارت دیگر استفاده از فناوری‌های نوین موجب شده که نسبت مهاجرت معکوس حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد ارتقاء یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید