Iranian Agriculture News Agency

دومین شهرک تخصصی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در سال زراعی جاری ۸۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت پاییزه و ۳۲ هزار هکتار نیز زیر کشت بهاره قرار گرفت.

دومین شهرک تخصصی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری  در همایش کشت پاییزه چهارمحال و بختیاری  اظهارکرد: هم‌اکنون احداث شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان در دست اجراست .

وی به توسعه کشاورزی قراردادی، تغییر الگوی کشت به عنوان برنامه‌های مهم و راهبردی در حوزه زراعت اشاره کرد و گفت: تکمیل زنجیره تولید با همکاری بخش صنعت از دیگر برنامه‌های این حوزه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت کشت محصولات راهبردی در استان گفت: سطح زیرکشت محصولات راهبردی در استان به خصوص کلزار باید توسعه پیدا کند و در برنامه است در سال زراعی جدید یک‌هزار و ۳۲۵ هکتار زیر کشت کلزار قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه نیمی از فرصت کشت پاییره کلزا در استان گذشته است تنها ۲۲۰ هکتار زیر کشت کلزار قرارگرفته است که باید در راستای توسعه کشت کلزا در استان برنامه‌های حمایتی انجام شود.

برزگر با تاکید بر اینکه توسعه کمی بخش کشاورزی در استان امکان پذیر نیست، گفت: توسعه کیفی بخش کشاورزی مورد تاکید قرار دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه ۱.۲ درصد اراضی کشاورزی کشور در استان قرار دارد، گفت: در این استان ۶۷ بهره‌بردار در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که ۹۴۰ تن از این میزان تولیدات زراعی است.

حسین برزگر افزود: هفت هزار میلیارد تومان کل ارزش تولیدات کشاورزی استان است که از این میزان یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه زراعت است.

به گفته وی، ۶۴ درصد تولیدات کشاورزی این استان از بخش زراعی است و با توجه به اینکه این تولیدات بیشترین میزان تناژ و سطح زیرکشت استان را شامل می‌شود، اما ارزش ریالی این تولیدات نسبت به سایر حوزه‌های کشاورزی از جمله باغات، دامپروری و شیلات کمتر است و این امر باعث شده که توجه کمتری برای توسعه این بخش انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش صنعت و خدمات، بخش دامپروری وابستگی فراوان به حوزه زراعت دارد، گفت: بخش دامپروری ۳۳ درصد ارزش تولیدات را در استان به خود اختصاص داده و در صورتی که علوفه‌ای توسط فعالان بخش زراعت در استان تولید نشود، صنعت دام نیز دچار مشکل خواهد شد.

برزگر افزود: هم‌اکنون مهمترین تولیدات زراعی استان شامل گندم، جو ،کلزا، چغندر قند، سیب زمینی و حبوبات است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید