Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

کشاورزی قراردادی پایداری تولید را تضمین می‌کند

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : کشاورزی قراردادی پایداری تولید را تضمین می کند و سیاست وزارت جهادکشاورزی نیز، توسعه کشاورزی تجاری است که با پیاده سازی کشاورزی قراردادی می توان به این مهم دست یافت.

کشاورزی قراردادی پایداری تولید را تضمین می‌کند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه نحوه اجرای کشاورزی قرار دادی در استان با اشاره به سخنان وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه لازمه اجرای اصلاح الگوی کشت در کشور، کشاورزی قراردادی است، افزود: این استان در این زمینه با دارا بودن 5 کارخانه تولید قند و شکر جزو استانهای پیشرو از سالیان گذشته بوده و نیاز است در سایر محصولات کشاورزی مخصوصا نهاده های دامی و علوفه، سیب و... این فرایند اجرایی شود.

وی گفت: با کشت قراردادی، کشاورزان دیگر نگران تامین مالی هزینه های کشت و خرید نهاده های کشاورزی و کاهش قیمت محصولات نیستند، ضمن اینکه تحویل و ارسال به موقع محصولات کشاورزان به کارخانجات مورد نظر از دیگر مزایای طرح است.

کرامتی تصریح کرد :  در سال زراعی جدید با توجه به وابستگی کشور به تامین نهاده های دامی ، نیاز است طرح توسعه کشت دانه های روغنی ، ذرت دانه ای و سویا در شمال استان که از نظر تامین آب کشاورزی مشکلی وجود ندارد ، به صورت الگویی توسعه یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یکی از موانع دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی در بخش زراعت، به کارگیری الگوهای کشت غیر اصولی توسط کشاورزان می باشد که با وجود امکان کشت بسیاری از محصولات زراعی، کشاورزان تنها به کشت یک یا دو محصول اکتفا می نمایند. همین امر موجب بهره وری پایین مزارع، از بین رفتن حاصلخیزی خاک کاهش درآمد و ... در برخی از مناطق می شود.

کرامتی با اشاره به اینکه برخی محصولاتی از قبیل گندم ، دانه روغنی کلزا ، چغندرقند و .. در حال حاضر به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود، بیان کرد:یکی از مهمترین موانع در تصمیم گیری کشاورزان جهت کشت محصولات جدید در مزارع، عدم وجود بازار و قیمت تضمینی خرید آن محصول می باشد. علاوه بر این، عدم آگاهی از نحوه تولید محصولات جدید نیز برخی از کشاورزان را از تولید محصولات جدید منصرف می سازد. 

وی ادامه داد : کشاورزی قراردادی یکی از راهکارهایی است که می توان در راستای ترغیب کشاورزان جهت ایجاد تنوع در الگوی کشت، از آن بهره گرفت و باید در اولویت کارهای اجرایی مدیران در شهرستانها قرار بگیرد.

 کرامتی بر لزوم توسعه کشاورزی قراردادی با مشارکت اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزی، روستایی استان تاکید کرد و گفت: معتقدم کشاورزی قراردادی راهکار رفع مشکلات تولید و بازار محصولات کشاورزی است که با همکاری بخش خصوصی و افزایش اگاهی کشاورزان در این زمینه با برنامه های اموزشی و ترویجی این مسیر  برای کشاورزی تجاری هموار می شود.

این مسئول یادآور شد : وزیر جهادکشاورزی بر کشاورزی تجاری تاکید دارند و فرق بین کشاورزی تجاری با کشاورزی تولید محور در یک پارامتر مهم کشش بازار است، چراکه در کشاورزی تولیدمحور، کشاورزان بدون توجه به کشش بازار در تلاش هستند، میزان تولید را افزایش دهند.

لازم به ذکر است که کشاورزی قراردادی، یک نوع قراردادی است که برای یک مدت معین بین یک کشاورز و شرکت به صورت شفاهی یا کتبی پیش از آغاز فرآیند تولید منعقد می شود. در این قرارداد سرمایه گذار و کشاورز در قالب شروطی در زمینه تامین نهاده های تولید، مشاوره، تولید، بازاریابی و فروش محصول نسبت به تولید محصولات کشاورزی اقدام می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید