Iranian Agriculture News Agency

بی پروا در گفتگو با ایانا خبر داد:

برداشت ۱۸۰ هزار تن انگور در استان آذربایجان شرقی در سالجاری

وجود ۵۶ واحد صنایع تبدیلی انگور در استان آذربایجان شرقی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از تولید۱۸۰ هزار تن انگور در استان آذربایجان شرقی در سال جاری خبر داد.

برداشت ۱۸۰ هزار تن انگور در استان آذربایجان شرقی در سالجاری

 محمدباقر بی پروا در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه ئسعت تاکستانهای استان آذربایجان شرقی 17 هزار و 523 هکتار می باشد گفت: 523 هکتار آن را باغات غیر بارور و 17 هزار هکتار  را نیز باغات بارور  انگور تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه براساس برآوردهای اولیه میزان تولید انگور در سالجاری بایستی بیش از 305 هزار تن تولید بود ادامه داد: در اثر سرمازدگی و تگرگ حدود 125 هزار تن از محصول از بین رفته است و میزان تولید انگور در سال جاری 180هزار تن می باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود 15 درصد تولید انگور معادل 27 هزار تن بصورت تازه خوری  و مصارف محلی اعم از غوره و دوشاب مصرف می شود  افزود: 85 درصد بقیه معادل 153 هزار تن نیز به کشمش کالیفرنی و تیزآبی تبدیل می گردد.

وی متوسط عملکرد انگور در استان آذربایجان شرقی را 18 تن در هکتار دانست و گفت: انگور و فرآورده های آن از جمله سبزه وکشمش یکی از اقلام صادراتی کشور محسوب می شود وخوشبختانه استان آذربایجان شرقی از نظر سطح زیرکشت تولید انگور و فرآورده های آن جایگاه ویژه ای در کشور دارد .

 بی پروا با بیان اینکه حدود 90 درصد تولید سالجاری معادل 39 هزار تن به کشمش کالیفرنی و حدود 10 درصد معادل 5 هزار تن به کشمش تیزابی و آفتابی تبدیل می شود ادامه داد: مجموع کشمش فرآوری شده اعم از کالیفرنی و تیزآبی 44 هزار تن می باشد و غالباً به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه و روسیه و برخی کشورهای اروپائی و آفریقائی  صادر می شود.

وی با بیان اینکه فعالین بخش کشاورزی استان علاوه بر فرآوری انگور تولیدی استان بخشی از تولید استانهای همجوار را خریداری و به محصول صادراتی تبدیل می کنند گفت: رقم بی دانه انگور (کشمشی)90 درصد سطح زیر کشت باغات استان را تشکیل می دهد و 10 درصد بقیه را نیز ارقام دیگری از قبیل فخری، عسگری، حسینی، صاحبی، دسته چین، شاهانی، قورا شیرین یا تبرزه، قره ازوم و خلیلی تشکیل داده است .

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در پایان گفت: شهرستان ملکان با تولید ۹۵ هزار تن، شهرستان بناب ۵۰ هزار تن و شهرستان مراغه ۱۷ هزار تن به ترتیب مقام اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: ۵۶ واحد صنایع تبدیلی انگور در سطح استان آذربایجان شرقی وجود دارد که به صورت تخصصی و حرفه‌ای در حال فعالیت هستند.

 ایاز برنو ادامه داد: شهرستان ملکان رتبه اول را از حیث کارخانه‌های فرآوری در حال ساخت به خود اختصاص داده است که در این میان، ۹۰ درصد محصولات تبدیلی کارخانه‌ها به دنیا صادر می‌شود.

وی از تبدیل شدن بزرگترین شهرک صنعتی ملکان به صنایع تبدیلی انگور خبر داده و افزود: در حال حاضر، این شهرک در حال ساخت است که در آینده‌ای نزدیک به بزرگ‌ترین شهرک فرآوری انگور در کشور معرفی خواهد شد.

 برنو با اشاره به وجود ۱۷ واحد صنایع تبدیلی در شهرستان ملکان گفت: با اتمام بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ملکان به صنایع تبدیلی انگور، فرآوری تمام محصولات باغات انگور در ایران به بزرگ‌ترین شهرک صنایع تبدیلی ارسال خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید