Iranian Agriculture News Agency

لزوم تقویت زنجیره تولیدصنایع تبدیلی برای افزایش فرآوری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

مدیر صنایع تبدیلی و غذائی این سازمان گفت: تا کنون 1351 فقره جواز تاسیس و 704 فقره پروانه بهره برداری در این مدیریت صادر شده است که با راه اندازی این صنایع 23877 شغل ایجاد شده و ظرفیت تولید بیش از 4500 هزار تن و جذب مواد خام بیش از 5700 هزار تن صورت گرفته است.

لزوم تقویت زنجیره تولیدصنایع تبدیلی برای افزایش فرآوری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، لحسائی افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی که به فرآوری و عمل‌آوری و همچنین نگهداری محصولات زراعی، باغی، شیلاتی و دام و طیور میپردازد از جمله صنایع مهمی است که نقش و تاثیر بسیاری در بخش کشاورزی داشته و دارد. ارزش افزوده، کاهش واردات، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، کاهش ضایعات، کمک به امنیت غذایی، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و همچنین کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از عمده‌ترین فواید اساسی و مهم صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی است.

لحسائی تصریح کرد: وجود مواد خام اولیه مورد نیاز با توجه به وسعت باغات و میزان تولید محصولات کشاورزی، وجود ظرفیت های بلا استفاده در صنایع موجود، وجود بازارهای مناسب منطقه ای و بین المللی جهت جذب محصولات فراوری شده و وجود نیروی کار متخصص و تحصیلکرده، استان کرمان درمحصولات پسته-خرما-مرکبات-گردو-گل محمدی و... از پتانسیلهای موجود در زمینه صنایع تبدیلی و غذائی استان است.

وی اظهار داشت: از چالشهای موجود در زمینه صنایع تبدیلی و غذائی میتوان به ناکافی بودن قوانین و مقررات حمایتی جهت توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی، عدم انجام مطالعه کافی در زمینه استعداد سنجی صنایع تبدیلی، ناکافی بودن تسهیلات ثابت و در گردش بانکی و عدم تخصیص بموقع آنها و سخت گیری بیش از اندازه سیستم بانکی در ارائه تسهیلات به متقاضیان صنایع تبدیلی اشاره کرد.

لحسائی در پایان گفت: چشم اندازآینده این صنعت در استان ایجادگسترش صنایع تبدیلی وفعال نمودن ظرفیت های خالی موجود، ایجادوتقویت زنجیره تولیدصنایع تبدیلی وغذایی بخش کشاورزی استان، افزایش فرآوری محصولات کشاورزی درجهت کاهش ضایعات بخش مربوطه وتلاش درجهت بهبودکیفی محصولات تولیدی صنایع تبدیلی استان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید