Iranian Agriculture News Agency

جلیلی‌مقدم پیش‌بینی کرد:

تولید 1.3 میلیون تن خرما در سال جاری

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری پیش بینی کرد: در سال جاری بالغ بر یک میلیون و 300 هزار تن خرما در کشور تولید شود.

تولید 1.3 میلیون تن خرما در سال جاری

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به این که ایران از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در دنیا به شمار می‌رود، افزود: ایران به لحاظ رتبه‌بندی از نظر سطح زیر کشت بارور بعد از عراق در رتبه دوم جهان قرار دارد.

وی ادامه داد: از لحاظ میزان تولید نیز بعد از کشورهای مصر و عربستان در رتبه سوم جهانی قرار گرفته ایم.

جلیلی مقدم با بیان اینکه برآورد تولید خرما در سال جاری بالغ بر یک میلیون و 300 هزار تن است، تصریح کرد: حدود ۹۹ درصد از خرماهای تولیدی در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان، فارس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان تولید می شود.

وی با تاکید بر این که نخلستان‌ها یکی از منابع درآمدی مهم در استان‌های جنوبی کشور به شمار می‌روند، افزود: ارقام تجاری خرما در کشور شامل پیارم، زاهدی، ربی، مضافتی، استعمران، شاهانی، کلوته، کبکاب، خاصوئی و برحی است.

به گفته مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه نیمه گرمسیری، برداشت ارقام زودرس خرما از نیمه خردادماه شروع و برداشت ارقام دیررس خرما تا آبان ماه ادامه دارد.

جلیلی مقدم با بیان این که بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ ماهه سال گذشته به میزان 338.7 هزار تن خرما به ارزش 296.7 ملیون دلار از کشور صادر شده است، یادآور شد: میزان صادرات خرما در سال 99 در مقایسه با مدت مشابه سال 98، از لحاظ وزنی 42 درصد و از لحاظ ارزشی 40 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۵ ماه نخست سال جاری نیز ۶۷ هزار تن خرما با ارزش تقریبی ۵۷ میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 3.5 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در پایان یادآور شد: برنامه‌ریزی برای کشت و جایگزینی ارقام تجاری به‌منظور افزایش بهره‌وری، اصلاح و بازسازی نخیلات کشور با هدف افزایش کمی و کیفی عملکرد و ارتقای بهره‌وری آب و سایر نهاده‌های تولید در حال انجام است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید