Iranian Agriculture News Agency

نوروزی خبر داد:

آغاز خرید تضمینی خرمای استعمران پس از ۱۷ سال در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که پس از ۱۷ سال خرید تضمینی خرما در استان انجام‌می‌شود اظهار کرد: نخلداران خوزستانی تا کنون بیش از ۲۶ هزار تن خرما به مراکز خرید تحویل داده‌اند.

آغاز خرید تضمینی خرمای استعمران پس از ۱۷ سال در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از نیمه اول مرداد ماه تاکنون بیش از ۵۰ هزار تن خارک و رطب از نخیلات استان برداشت و روانه بازار شده است.

وی با بیان این مطلب که از ۲۰ شهریور تاکنون عملیات برداشت خرمای استعمران در نخلستان های استان آغاز شده افزود: عملیات برداشت در بیش از ۱۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از نخیلات استان انجام و تاکنون بیش از ۲۶ هزار و ۲۰۰ تن محصول از نخلداران استان در قالب ۷۹۵ تن خرید تضمینی و ۲۵ هزار و ۴۰۰ تن خرید کارگاه‌های خصوصی خریداری شده است.

نوروزی در ادامه با پیش بینی برداشت ۲۳۵ هزار تن محصول از نخیلات استان اضافه کرد: از کل خرمای تولیدی استان حدود ۱۴۶ هزار تن خرمای استعمران، ۲۵ هزار تن برحی و ۶۴ هزار تن ارقام دیگر نظیر زاهدی، گنطار، خضراوی، خاصی، بریم و کبکاب برداشت گردد که از این میزان ۸۵ هزار تن خرمای صادراتی استعمران به خارج از کشور و ۲۶ هزار تن نیز برای فرآوری صنعتی داخل استان استفاده می شود.

نوروزی به خرید تضمینی خرمای استعمران پس از ۱۷ سال اشاره و تصریح کرد: پس از پیگیری های انجام شده قیمت خرید تضمینی سال جاری نسبت به سال گذشته ۳ برابر افزایش یافت و از ۲۹ هزار ریال به ۹۲ هزار ریال در سال جاری رسید که از این مبلغ ۱۰ هزار ریال مربوط به هزینه های تبعی است.

وی ادامه داد: با آغاز خرید تضمینی و بروز مشکل در تأمین جعبه های چوبی استاندارد خرید خرما، مقرر شد برای جلوگیری از ضرر و زیان نخلداران با مجوز کمیسیون خرید استان، تحویل خرما با سبدهای پلاستیکی نیز انجام شود.

نوروزی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر ۷ مرکز در شهرستان های آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر، کارون و اهواز کار خرید تضمینی خرما را بر عهده دارند و در صورت نیاز ۸ مرکز دیگر نیز به مراکز خرید اضافه خواهد شد.

وی یادآور شد: خرید توافقی توسط بخش خصوصی نیز در ۷۰ کارگاه در حال انجام است و هیچ محدودیتی برای فروش محصول با قیمت بالاتر وجود ندارد و در صورت وجود مشتری با قیمت های بالاتر از قیمت توافقی یا تضمینی، نخلداران می توانند نسبت به فروش محصول خود اقدام کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید