Iranian Agriculture News Agency

در دیدار معاون آب وخاک با نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد:

بررسی پیشرفت پروژه های آب و خاک باهدف تامین آب پایدار

معاون آب وخاک و نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی دیدار و در رابطه با پروژه های آب و خاک بحث و تبادل نظر کردند.

بررسی پیشرفت پروژه های آب و خاک باهدف تامین آب پایدار

به گزارش ایانا و به نقل از معاونت آب وخاک، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای جلسه تسلیت ایام ماه صفر اظهار داشت: تفسیری که بر آیات قرآن می شود تنها یک پرده از هزاران پرده معنایی و باطنی آن را کنار می زند. از جمله آیاتی که انسان را بسوی باطنش فرا می خواند، آیه معروف وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ است، این آیه بیانگر آن است که اهمیت کیفیت کارهای انجام گرفته بیشتر از کمیت آن است. با بررسی آیات قرآن متوجه خواهیم شد که اسلام در هیچ موردى روى کثرت مقدار عمل تکیه نکرده بلکه همه جا اهمیت به کیفیت عمل داده است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه ضمن تشکر از زحمات و تلاش های جهادی مسئولین بخش آب و خاک، بیان کرد: مهم این است که هیچ کس از مقدار توانایى خود دریغ نکند، سخن از بسیار و کم نیست، سخن از احساس مسؤولیت و اخلاص است. از این موضوع این حقیقت نیز روشن مى شود که در یک جامعه سالم اسلامى به هنگام بروز مشکلات همه باید احساس مسؤولیت کنند. وی در ادامه افزود: سند ملی برای ما خیلی مهم است و باید فرهنگ دینی و علم را در این سند باهم تجمیع کرد و گروهی از افراد باتجربه رصد کنند که در حال پیشرفت هستیم یاعقب گرد تا با تلاش جهادی شما کارها برکت پیدا کند و با استفاده از ظرفیت رسانه و آموزش به کودکان شاهد ریل گذاری صحیح در بحث کشاورزی و صرفه جویی باشیم.

علیمراد اکبری معاون آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی نیز دراین دیدار که باتفاق جمعی ازمدیران این معاونت حضور یافته بود به تشریح اقدامات و فعالیت‌های انجام شده دربخش آب وخاک پرداخت.

وی گفت: با عنایات ویژه مقام معظم رهبری فاز یک طرح عظیم ۵۵۰ هزارهکتاری احیای اراضی خوزستان وایلام به مساحت ۲۹۵ هزارهکتار به بهره برداری رسید وعملیات مطالعاتی فازدوم این طرح نیزدردست اجرا است که به محض تامین اعتبار عملیات فازدوم نیز آغاز خواهد شد.

اکبری گفت: طرح ۲۲۷ هزارهکتاری شبکه های آبیاری وزهکشی غرب وشمال غرب کشور نیز از دیگر پروژه های کلان آب وخاک است که اعتبارات آن از محل صندوق توسعه ملی و توجه خاص مقام معظم رهبری تامین شد که تاکنون ۱۲۷ هزار هکتار از این طرح به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: پروژه ۴۶ هزارهکتاری آبیاری دشت سیستان با هدف کمک به معیشت کشاورزان منطقه محروم سیستان و تامین آب پایدار برای آنان  و با اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی شد که بطور کامل به بهره برداری رسیده است.

اکبری گفت: تقویت زیرساخت های شالیزاری استانهای شمالی کشور و استفاده از آب بندان به منظور کشت یک میلیون هکتار دانه روغنی کلزا که مورد تاکید مقام عالی وزارت نیز هست را جزو پروژه های جدید آب وخاک برشمرد که مقدمات کار آن فراهم شده ونیازمند حداقل ۱/۵میلیارد دلار اعتبار است که ازظرفیت ها وتوان داخلی موسسه جهاد نصر نیز می توان در این زمینه استفاده کرد.

معاون آب وخاک ضمن گزارش مختصر طرح ۲۸۰هزار هکتاری زهکشی گلستان گفت: باتوجه به تاکیدات وزیر محترم جهاد کشاورزی مبنی بر تامین امنیت غذایی، موضوع تامین آب پایدار نقش اساسی در تحقق این مقوله مهم دارد. توجه به افزایش بهره وری کشاورزی بویژه آب بایستی پایه توسعه بخش کشاورزی باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید