Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک خبر داد:

اختصاص 186 هکتار از اراضی شهرستان شهربابک به کشت گیاهان داروئی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی شهرستان 186 هکتار می باشد که شامل 160 هکتار زعفران ، 21 هکتار گل محمدی و 5 هکتار سایر گیاهان داروییاست.

اختصاص 186 هکتار از اراضی شهرستان شهربابک به کشت گیاهان داروئی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، منگلی افزود: از هر هکتار بطور متوسط، زعفران 4.5 تا 5 کیلوگرم، گل محمدی 4.5 تن گل تر وسایر گیاهان دارویی یک تا یک ونیم تن خشک برداشت می شود.

منگلی خاطرنشان کرد: زعفران،گل محمدی،گاوزبان، نعناع، ترخون، چای ترش و پنیرک از گیاهان داروئی کشت شده در این شهرستان می باشند و در سال های پر بارش با توجه شرایط اقلیمی مناسب در مراتع و مناطق کوهستانی انواع گیاهانی مانند پونه، آویشن، زیره و.. دارویی بصورت خودرو سبز شده که کشاورزان نسبت به جمع آوری گیاهان اقدام می ­کنند.

وی اظهار داشت: بعضی از انواع گیاهان دارویی با توجه به کوتاه بودن دوره رشد مدت زمان کمتری نیاز به آبیاری دارند و نیاز آبی گیاه زعفران در زمانی است که سایر گیاهان نیاز آبی چندانی ندارند.

منگلی ابراز داشت: در کل در مناطق کوهستانی به دلیل خنک تر بودن دمای هوا  گیاهان کشت شده در مقابل کم آبی مقاومت بیشتری دارند.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر با توجه به پیشرفت صنعتی فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی همچنین تغییر رویکرد جامعه  از مصرف داروهای شیمیایی به سمت داروهای گیاهی، بطبع  قیمت این محصولات افزایش یافته است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک اذعان داشت: این مدیریت با تهیه و توزیع برگه های ترویجی انواع گیاهان دارویی و توزیع بین کشاورزان، ارائه مشاوره به متقاضیان، آموزش چهره به چهره و آموزش از طریق فضای مجازی، برگزاری بازدید ترویجی از مزارع کشت گیاهان دارویی در شهرستان های همجوار از کشاورزان حمایت کرده است.

وی اظهار داشت: مهمترین دلیل عدم اقبال کشاورزان دراین شهرستان از کشت گیاهان دارویی کاهش شدید دبی بعضی از قنوات، عدم وجود  زنجیره تولید تا فروش محصولات شهرستان و عدم آگاهی کشاورزان است.

منگلی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت این مدیریت برای رونق کشت گیاهان دارویی مواردی از جمله تغییر  و اصلاح الگوی کشت در مناطق کم آب، اطلاع رسانی به کشاورزان جهت استفاده از تسهیلات بانکی، آموزش و بازدید ترویجی متقاضیان، جذب و حمایت سرمایه­ گذار جهت تکمیل زنجیره کاشت، برداشت، فرآوری، بازاریابی داخلی و خارجی با ارائه تسهیلات بلند مدت و کم بهره انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید