Iranian Agriculture News Agency

قهرمان نژاد خبر داد:

حدود 30 هزار تراکتور در آذربایجان شرقی پلاک گذاری شده و کارت سوخت دارند

ضریب مکانیزاسیون در استان آذربایجان شرقی ۲.۵۶ اسب بخار بر هکتار است

قائم مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان و رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: حدود 30 هزار تراکتور در آذربایجان شرقی پلاک گذاری شده و کارت سوخت دارند.

 حدود 30 هزار تراکتور در آذربایجان شرقی پلاک گذاری شده و کارت سوخت دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، قائم مقام معاونت بهبود تولیدات  گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان و رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی با  40 هزار دستگاه تراکتور، 995 دستگاه کمباین برنج و گندم و 130 هزار انواع ادوات کشاورزی در حوزه های مختلف با ارزشی بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان دارای ضریب مکانیزاسیون 2.56 اسب بخار بر هکتار است.

 محسن قهرمان نژاد با حضور در برنامه زنده رادیوئی چرتکه صداوسیمای آذربایجان شرقی با بیان اهداف مکانیزاسیون گفت: مکانیزه شدن کشاورزی باعث کاهش سختی کار، کاهش در زمان عملیات، اقتصادی نمودن تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح می شود.

وی مفهوم مکانیزاسیون را استفاده از ماشین آلات و ابزارهای مکانیکی در حوزه های مختلف بخش کشاورزی از جمله زراعت، باغبانی، امور دام، شیلات و ... به منظور افزایش کیفی و کمی محصول با هدف افزایش درآمد کشاورز تعریف کرد و به استفاده از مکانیزاسیون در قرن 17 میلادی اشاره کرد و گفت در آن زمان با استفاده از تراکتورهای بخار اولین ماشین آلات مکانیزاسیون اختراع و استفاده شد و در ایران برای اولین بار در سال 1331 با واردات ماشین آلات کشاورزی به کشور، مکانیزاسیون کشاورزی معنا پیدا کرد.

 قهرمان نژاد در ارتباط با وضعیت مکانیزاسیون استان گفت:آذربایجان شرقی با  40 هزار دستگاه تراکتور، 995 دستگاه کمباین برنج و گندم و 130 هزار انواع ادوات کشاورزی در حوزه های مختلف با ارزشی بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان دارای ضریب مکانیزاسیون 2.56 اسب بخار بر هکتار است که از میانگین کشوری با ضریب مکانیزاسیون 2.1 بالاتر بوده و در جایگاه مناسبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری 350 دستگاه انواع تراکتور،520 دستگاه انواع دستگاه ادوات کشاورزی دنباله بند، 6 دستگاه کمباین و 9 دستگاه تجهیزات واحدهای دام و طیور در سطح استان با ارائه 100 میلیارد تومان تسهیلات بانکی توسط بانک کشاورزی با سود 15 درصد به صورت 5 ساله در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

وی با اشاره بر امکان واردات ماشین آلات کشاورزی به داخل کشور افزود: مرکز توسعه مکانیزاسیون به صورت متمرکز بر واردات ماشین آلات کشاورزی نظارت داشته و بعد از تست و تایید امکان پلاک گذاری و استفاده وجود دارد اما با توجه به قیمت بالای ارز واردات این ماشین آلات بصرفه نیست.

قائم مقام معاونت بهبود تولیدات  گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان و رئیس اداره امور فناوریهای مکانیزه کشاورزی سازمان در ارتباط با چالش ها و مشکلاتی که در حوزه مکانیزاسیون وجود دارد گفت: کوچک بودن قطعات زمین های کشاورزی در اکثر مناطق استان، ابزار ها و ماشین آلات کوچک می طلبد که به دلیل تحریم امکان واردات نیست و در داخل کشور تولید نمی شود، از طرفی  تعداد شرکت های خدماتی و فنی مشاوره ای مکانیزاسیون توانایی تامین ماشین آلات و ادوات کشاورزی را به دلیل هزینه بالای نگهداری، ندارند.

 قهرمان نژاد با بیان اینکه منبعد کارت سوخت به تراکتور های بدون پلاک تعلق نمی گیرد افزود: از 40 هزار 23 دستگاه تراکتور در سطح استان حدود 30 هزار تراکتور پلاک گذاری شده و کارت سوخت دارند اما حدود 10 هزار تراکتور بدون پلاک هستند که باید برای دریافت کارت سوخت به پلاک گذاری و ثبت سند مراجعه کنند.

وی در ارتباط با وضعیت اشتغال با افزایش ضریب مکانیزاسیون با بیان اینکه میزان اشتغال مستقیم کاهش می یابد، گفت: در زنجیره های بعدی اشتغال و به صورت غیرمستقیم در حوزه صنایع تبدیلی و ماشین آلات اشتغال افزایش یافته و کارها تخصصی تر می شوند.

 قهرمان نژاد با بیان اینکه تسهیلات حوزه مکانیزاسیون علاوه بر تراکتور و کمباین به دیگر ماشین آلات و ادوات دنباله بند شامل می شود، افزود: در سال گذشته 158 میلیارد تومان تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی به کشاورزان و فعالان این حوزه پرداخت شده  و در حال حاضر کشاورزان عزیز می توانند برای خرید 2349 انواع دستگاه در 14 زیربخش کشاورزی که در سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون وجود دارد شامل ماشینهای برنج، ماشینهای کشاورزی حفاظتی ، ماشینهای کشاورزی باغبانی ، ماشین های کشاورزی دام و طیور و آبزی پروری ، نیرو محرکه کشاورزی و سایر ادوات و دنباله بندها ، سمپاش های استاندارد و دارای تائیدیه آزمون مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ، تراکتورهای باغی زراعی بجز شالیزاری دارای استاندارد ملی و بین المللی ، بذرکارهای تخصصی کاشت و برداشت کلزا ساخت داخل ( موضوع طرح دانه های روغنی و فراخوان الزامات فنی ) ، ماشینها ، ادوات و تجهبیزات حوزه مکانیزاسیون جنگل ، مرتع ، منابع طبیعی و آبخیز داری  ، ماشین ها ، ادوات و تجهیزات حوزه مکانیزاسیون گیاهان داروئی ، ماشین ها ،تجهیزات و سیستم های مکانیزه گلخانه ای ، قطعات و لوازم یدکی جهت آماده سازی کمباین های برداشت غلات ساخت داخل ، بذرکارهای کشت مستقیم و ساقه خرد کن زراعی موضوع طرح کشاورزی حفاظتی ( مشمول تسهیلات با سود 4 درصد ) و پهپادهای مورد استفاده در حوزه مکانیزاسیون  اقدام کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای دریافت تسهیلات با مراجعه به مرکز خدماتی روستاها و ادارات مراکز شهرستانها و از طریق کارشناسان پهنه با ثبت تقاضا و ارائه مدارک می توانند اقدام کنند به وجود سهمیه بندی در تسهیلات تراکتور و کمباین تاکید کرد و افزود: برای دیگر ماشین آلات سهمیه بندی وجود ندارد.

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی استان به ارتباط نزدیک و پیوسته حوزه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان با نظام صنفی کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی استان اشاره کرد و نتیجه قراردادها و تفاهم نامه های منعقد شده در این حوزه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ضریب ریزش ضایعات در برداشت کمباین در سال 1397 برابر با 7.4  بوده که بعد از عقد تفاهم نامه بر نظارت برداشت کمباین با نظام مهندسی کشاورزی و مراکز خدماتی آن ضریب ریزش ضایعات به 4.53 در سال جاری رسیده است.

وی افزود: پلاک گذاری تراکتورها نیز یکی دیگر از برنامه هایی است که توسط شرکت های خدماتی فنی – مشاوره ای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و نظام صنفی انجام می شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید