Iranian Agriculture News Agency

خرید قریب به 8 هزار راس دام سبک عشایری در فارس

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان فارس گفت: در طرح خرید حمایتی دام مازاد عشایری که از اواسط خرداد ماه تا اواخر شهریور ماه ادامه داشت نزدیک به هشت هزار راس دام سبک از عشایر این استان خریداری شده است.

خرید قریب به 8 هزار راس دام سبک عشایری در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، رهام رحمانی با اشاره به اینکه استان فارس به عنوان اولین استان در کشور طرح خشکسالی خرید دام مازاد عشایری را اجرایی نمود، تصریح کرد: بهای ۴۷۴۹ رأس از دام های خریداری شده تا پایان مرداد ماه، پرداخت شده است و بهای بقیه دام‌ها پس از انجام مراحل ثبت اسناد مالی، در روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طرح مذکور به ازای هر کیلوگرم دام زنده خریداری شده سه کیلوگرم جو با قیمت مصوب دولتی به عشایر تعلق می گرفت، اظهار کرد: تا کنون 551 هزار و 439 کیلوگرم جو سهمیه دام های خریداری شده تخصیص یافته و در سامانه بازارگاه بارگذاری شده است.

به گفته وی؛ از هفته‌ی آینده سهمیه تخصیصی به بهره برداران عشایری تحویل داده می‌شود و سهمیه جو بقیه دام‌های خریداری شده پس از سپری کردن مراحل اداری، ثبت و به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

رحمانی با اشاره به اینکه بر اساس دستور العمل ابلاغی دام زنده مازاد عشایری به صورت ترکیبی و با نرخ متوسط 45 هزار تومان باید خریداری می شد، افزود: عشایر استان فارس به این نحوه خرید دام رغبت نداشتند از این رو با رایزنی های انجام شده نهایتا فقط میش و بز های حذفی خریداری و نرخ به  31 هزار تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌هایی چون کشتارگاه صنعتی مناسب برای خرید بیشتر در مرکز استان فارس و سایر شهرستان های این استان فراهم نبود، یادآور شد: خرید دام مازاد عشایری در دو کشتارگاه صنعتی شیراز و مرودشت انجام شد.

او در پاسخ به این سوال که چرا دام روستاییان به صورت تضمینی از آنان خریداری نشد، بیان کرد: علی رغم اینکه قیمت بازار آزاد پایین بود و روستائیان مراجعات بسیاری برای تحویل دام داشتند، بر اساس دستورالعمل های ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، خرید دام فقط برای بهره‌برداران عشایری بود.

 مدیر کل پشتیبانی امور دام استان فارس ابراز کرد: با وجود برخی مشکلات ساختاری، برنامه خرید حمایتی دام مازاد جامعه عشایری برای یک دوره‌ی تقریبا سه ماهه در این استان انجام شد و توانست برای تثبیت قیمت دام و گوشت قرمز مفید و مؤثر واقع شود و امید است که این خدمت مورد قبول جامعه زحمتکش عشایری قرار گیرد.

به دلیل کاهش نزولات آسمانی و کمیاب شدن علوفه برای دامداران عشایری عملیات خرید حمایتی با همکاری اداره کل پشتیبانی امور دام، اتحادیه و شرکت‌های تعاونی عشایری، اداره کل دامپزشکی و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس انجام شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید