Iranian Agriculture News Agency

تدوین سند سازگاری با کم آبی برای احیای کشاورزی استان خراسان جنوبی

رییس سازمان با بیان اینکه تا کنون ۲۵ درصد قنوات استان احیا شده است، گفت: در صورت تخصیص اعتبار ویژه می توانیم ۵۰ درصد قنوات را تا ۵ سال آینده بازسازی کنیم.

تدوین سند سازگاری با کم آبی برای احیای کشاورزی استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی با اعلام این خبر که ۲۸ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: بیش از ۴۱ درصد روستاییان استان ۷۰ درصد درآمد آنها از بخش کشاورزی تأمین می‌شود.

وی ظرفیت تولیدات کشاورزی استان را ۹۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: محصولات زرشک، عناب، زعفران و پسته استان بالاترین ارزش اقتصادی را دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی‌ها و کاهش کیفیت منابع آبی استان ادامه داد: راندمان و بهره‌وری تولید در بخش کشاورزی به دلیل کاهش میزان آب دهی قنوات و چاه‌ها و شوری آب کاهش یافته است.

قوسی از تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان خبر داد و بیان داشت: این سند در بخش کشاورزی شامل پروژه سازه‌ای، غیر سازه‌ای و افزایش تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سطح ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تصریح کرد: ۱۲ هزار هکتار پروژه آبیاری نوین در حال اجرا است.

وی گفت: در صورت تأمین اعتبار ۲۵ هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی استان را به سیستم نوین آبیاری مجهز می‌کنیم.

قوسی به اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای استان اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌های این طرح اجرا شده اما در حوزه تسهیلات با مشکل مواجه هستیم که نیازمند توجه ویژه دولت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به بازسازی یک هزار و ۷۲ کیلومتر از قنوات استان گفت: این میزان ۲۵ درصد قنوات استان را شامل می‌شود که اگر اعتبار ویژه به این موضوع تخصیص یابد می‌توانیم تا ۵ سال آینده ۵۰ درصد قنوات استان را احیا کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید