Iranian Agriculture News Agency

جوانه‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی در طرح توان‌افزایی

دست کم ۳۰ درصد از دانش آموختگان کشاورزی بیکار هستند.

 جوانه‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی در طرح توان‌افزایی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، زهرا مظاهری معاون آموزش و فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: این سازمان حدود ۱۵هزار دانش آموخته رشته‌های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست را در قالب ۱۸ گرایش تخصصی تحصیلی به عضویت خود در آورده است که متاسفانه ۳۰ درصد آنان بیکار و جویای کار هستند.

 او ضعف نظام آموزشی عالی کشور در مهارت آموزی به دانشجویان را علت اصلی بیکاری به خصوص در این بخش و سبب کاهش بهره وری در تولید دانست و افزود: ایجاد مراکز توان افزایی راهکاری برای این مشکل است.

مراکزی برای توان افزایی و مهارت آموزی

معاون آموزش و فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اظهار کرد: از شهریور سال ۹۸ با ابلاغ دستورالعمل مراکز مهارت آموزی و توان افزایی حدود ۱۰۰ دانش آموخته کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست برای گذراندن دوره‌های مهارت آموزی به واحد‌های توان‌افزایی معرفی شده اند.

مظاهری افزود: تاکنون ۹۷ مرکز توان افزایی و مهارت آموزی در شاخه‌های خدمات فنی و مهندسی، ترویجی، کلینیک‌های گیاه پزشکی و دامپزشکی در استان اصفهان دایر شده که بیشترین تعداد در کشور است.

او در خصوص چگونگی ورود به این مراکز بیان کرد: دانش آموختگان بخش کشاورزی، با عضویت در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و دریافت معرفی نامه به مراکز مهارت آموزی و مهارت افزایی هدایت می‌شوند تا دوره‌های مهارت آموزی را بگذرانند و در این واحد‌ها مشغول کار شوند.

مهارت محوری به جای ادبیات محوری؛ دانش مزد محوری به جای دستمزد محوری

مهدی تقی پور رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان  گفت: این سازمان با تغییر رویکرد آموزشی از «ادبیات‌محور» به «مهارت‌محور»، و با همکاری واحد‌های تایید شده تولیدی و خدماتی، که کانون‌های یادگیری و توان‌افزایی به شمار می‌آیند، برنامه مهارت‌آموزی نوین اعضا را تدوین و اجرایی کرده است.

او افزود: این آموزش‌ها متکی به بخش خصوصی، تقاضا محور، داوطلبانه و منتج به اشتغال است و سیاست اشتغال در بخش فنی و مهندسی کشاورزی را از «دستمزد محوری» به «دانش مزد محوری» تغییر می‌دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اظهار کرد: تمرکز ما بیشتر بر مشاغل نوظهور دریا پایه، بازار پایه، مزارع پرورشی انواع جانوران و فعالیت‌های کشاورزی اقلیم محور و بیابان پایه است.

تقی پور ادامه داد: هدفگذاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی در کشور ایجاد ۵۰ هزار شغل مفید و مؤثر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید