Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

۹۰ هزار هکتار کشت دوم و رتون برنج در مازندران انجام شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان تولید شلتوک را در استان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: ۹۰ هزار هکتار زیرکشت دوم و رتون برنج در استان رفته است.

۹۰ هزار هکتار کشت دوم و رتون برنج در مازندران انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، عزیزاله شهیدی فر با اشاره به تولید بیش از ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان گفت: ۱۰ درصد ارزش تولید ناخالص ملی کشور را بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است و باید تلاش کنیم تولید انواع محصولات اقتصادی و استراتژیک را گسترش دهیم.

وی برنج، مرکبات و دام و طیور را جزو محصولات استراتژیک و اقتصادی ذکر کرد و گفت: برنج از جمله محصولات مهم به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر، مکانیزاسیون سبب سهولت کار برنجکاری شده است.

وی افزایش هزینه‌های تولید را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: به رغم فراز و نشیب‌ها و تنش‌های های آبی شاهد افزایش سطح شالیزارها و رشد سطح کشت ارقام پرمحصول در استان بودیم و سطح کشت ارقام پرمحصول از ۴۷ هزار هکتار به ۶۷ هزار هکتار رسیده است.

شهیدی فر با بیان اینکه در کشت اول پیش بینی تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شلتوک محقق شد، گفت: ۹۹ درصد شالیزارهای استان برداشت و به بازار عرضه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: در مناطقی که با کم آبی مواجه نبودیم، ۹۰ هزار هکتار شامل ۴۵ هزار هکتار کشت دوم و مابقی رتون در استان انجام شد و وضعیت خوبی دارند.

وی درباره قیمت شالی و برنج در استان گفت: تعادلی بین ارقام محلی و پرمحصول در استان وجود دارد و از نظر قیمتی نیز تفاوت معناداری دیده نمی‌شود و امسال ۳۰ درصد ارقام پرمحصول بیشتر بوده است و باید این میزان به ۵۰ درصد برسد.

شهیدی فر یادآور شد: فجر، شیرودی، تیسا، روشن از جمله ارقام محلی پرمحصول و تجاری است و بازارپسندی خوبی دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید