Iranian Agriculture News Agency

مطالعه توسعه طرح‌های سیستم آبیاری نوین در بیش از 6 هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : سیستم های آبیاری نوین در 3 هزار هکتار زمین کشاورزی خراسان شمالی مطالعه شده ، آماده اجرا و 3 هزار هکتار نیز در حال تکمیل مطالعات است .

مطالعه توسعه طرح‌های سیستم آبیاری نوین در بیش از 6 هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبدالله یوسفی افزود : در سال جاری ، اجرای طرح تجهیز 3 هزار هکتار زمین کشاورزی استان برنامه ریزی شده است که در این زمینه 75 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که  در صورت تخصیص اجرا خواهد گردید.

دکتر یوسفی اظهار داشت :  دولت مردمی حمایت های خوبی از اجرای سیستم آبیاری نوین در زمین های کشاورزی دارد، به طوری که دولت85  درصد و کشاورز 15  درصد از هزینه ها را تامین می کند و  در صورت تجمیع و یکپارچگی اراضی تحت شرب یک منبع آبی،  کمک دولت به 100 درصد میرسد و کشاورز هزینه ای پرداخت نخواهد کرد .

وی تصریح کرد: کشاورزان با تشکیل تعاونی و یکپارچه کردن اراضی می توانند از این فرصت استفاده کنند.

در خصوص هزینه آبیاری نوین نیز ، گفت : کمک بلاعوض اجرای سیستم آبیاری نوین در هر هکتار به شیوه قطره ای 400 میلیون ریال،  در شیوه بارانی300 میلیون ریال و کم فشار 150 میلیون ریال  است  که 85 درصد هزینه طرح  تا حداکثر مبالغ مذکور توسط دولت و الباقی سهم بهره بردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان داشت : با اجرای این طرح ها راندمان آبیاری در طرح های کم فشار ۶۵ درصد، آبیاری بارانی ۷۵ درصد و قطره ای نیز  به 90 درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان معادل  30 درصد کل اراضی آبی استان و40 درصد اراضی مستعد به سیستم آبیاری نوین تجهز شده است گفت : در سال جاری تا کنون 510 میلیارد ریال اعتبار مصوب و ابلاغ گردیده است که  با توجه به اسناد خزانه بودن اعتبار امکان اجرای  1300 هکتار در سطح استان وجود دارد که از میزان اعتبار مصوب تاکنون 156 میلیارد ریال تخصیص داده شده است و اقدامات خوبی در خصوص معرفی طرحهای اجرایی در حال انجام است .

در پایان دکتر یوسفی گفت : تمام بهره برداران و متقاضیان اجرای طرحهای آبیاری نوین مشروب از منابع مختلف آبی ، در صورت ارائه درخواست به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ، نسبت به تشکیل پرونده و انجام مطالعات و تهیه طرح به صورت رایگان اقدام می گردد و پس از طی مراحل تایید طرح، تامین اعتبار و اجرا می گردد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید