Iranian Agriculture News Agency

فتحی تاکید کرد:

کشاورزی قراردادی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی دارد

بودجه ریزی براساس عملکرد در ادارات عملیاتی می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بودجه ریزی براساس عملکرد در ادارات عملیاتی می شود گفت: میزان بهره وری در بودجه ریزی عملیاتی بالاتر است .

کشاورزی قراردادی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در جلسه  هماهنگی کشت پاییزه که در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اسکو برگزار شد، در ارتباط با اهمیت حوزه زراعت در وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از مهمترین بخشهایی که در تامین امنیت غذایی نقش ایفا می کند، حوزه زراعت است.

وی با بیان میزان تولیدات در بخش کشاورزی استان و شهرستان ها گفت: حدود 50 الی 60 درصد تولیدات کشاورزی مربوط به حوزه زراعت و بقیه مربوط به تولیدات دامی و باغی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور و استان ، کشت بیشتر محصولات زراعی به خصوص محصولات استراتژیک مثل گندم، جو و کلزا در پاییز انجام می شود، بنابراین آغاز فصل زراعی برای فعالین این بخش بسیار مهم است و کشت این محصولات باید در این فصل با برنامه ریزیهای دقیق اجرا شود تا شاهد برداشت محصول در خرداد ماه سال بعد باشیم.

 فتحی با بیان اینکه سیاست های اجرایی وزیر محترم جهاد کشاورزی در الگوی کشت تدوین و به استانها ارسال شده است و در آن بر اجرای کشاورزی قراردادی تاکید شده است، گفت: اتحادیه تعاونی های روستایی با توجه به مفاد کشاورزی قراردادی و در صورت امکان باید با کشاورزان قرارداد بسته و محصولات تولید شده آنها را خریداری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به تاثیر کشاورزی قراردادی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: کشاورزی قراردادی با حذف واسطه ها، نظارت بر تولید و تضمین در خرید می تواند به تولید بیشتر با قیمت مناسب تر برای مصرف کننده منجر شود.

 فتحی به اجرای صحیح و منظم الگوی کشت تاکید کرد و گفت: اگر انحراف از معیار و برش تعیین شده برای هر شهرستان به 20 درصد برسد، عملاً الگوی کشت اجرایی نشده و مشکلات زیادی در آینده ایجاد خواهد کرد.

وی به مزایای بودجه ریزی عملیاتی اشاره کرد و افزود: کشورها و دولتهایی که بر مبنای بودجه ریزی عملیاتی برنامه ریزی می کنند، میزان بهره وری بیشتری کسب می کنند و در این نوع بودجه ریزی حقوق کارشناسان و کارکنان دولتی بر اساس میزان کارایی و وظیفه ای که بر عهده دارند، پرداخت می شود و در صورت کم کاری حقوقشان کاهش یافته و در صورت بهره وری بالاتر از حدنصاب، حقوقشان افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه یکی از اولویتهای اصلاح ساختار اقتصادی کشور، اصلاح روشهای بودجه ریزی و توزیع منابع در سازمانهای دولتی است گفت: آنچه تحت عنوان بودجه ریزی در دستگاههای اجرایی کشور رایج است شیوه ای سنتی است که هیچگونه اطلاعاتی درباره هزینه شدن اعتبارها و میزان کارآیی و اثربخشی برنامه بدست نمی دهد، همچنین این نوع سیستمهای بودجه ریزی افق کوتاه مدت دارند .

وی با بیان اینکه  بودجه ریزی عملیاتی به عنوان یکی از روشهای جدید بودجه ریزی بر اهمیت شناسایی نتایج قابل اندازه گیری حاصل از هزینه های عمومی تأکید دارد افزود: بودجه ریزی عملیاتی می تواند شفافیت خاصی به فرآیند بودجه ریزی در سازمانهای دولتی بخشیده و پاسخگویی نسبت به هدفهای طرحهای سازمانی را افزایش دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره بهتامین بذر و کود مورد نیاز برای اجرای کشت پاییزه گفت: خوشبختانه با توجه به اطلاع رسانی و برنامه ریزی کارشناسان و ذخیره بذر خودمصرفی توسط خود کشاورزان از سالهای قبل در تامین بذر نگرانی وجود ندارد اما با توجه به افزایش قیمت کود فسفات و عدم تمایل کشاورزان برای خرید این کود، نگرانی هایی وجود دارد که کارشناسان با توصیه های خود باید بر این امر پافشاری کنند.

وی با بیان رسالت جهاد کشاورزی گفت: تامین امنیت غذایی برای کل جامعه و حمایت از کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی مهمترین وظیفه جهاد کشاورزی است که با برنامه ریزی و اقدامات کارشناسان این بخش تحقق خواهد یافت.

وی افزود: کارشناسان بخش کشاورزی باید با استفاده از تخصص و علم خود میزان بهره وری را افزایش دهند و کشاورزان با مشاهده بهره وری تولید شده به سمت علمی و فنی شدن کشاورزی و تولید محصول رغبت داشته باشند.

 فتحی به تامین سوخت مورد نیاز ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد و افزود: طبق قوانینی که به تازگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، تامین سوخت موردنیاز بخش کشاورزی توسط خود این وزارت مهیا خواهد شد و شرکتهای نفتی و پالایشی اقدامات تشریفاتی را انجام خواهند داد بر این اساس برای جلوگیری از قاچاق و استفاده غیرکشاورزی برنامه ریزی هایی انجام شده که یکی از آنها پلاک دار نمودن تراکتور ها می باشد.

وی به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: افراد زیادی مشتاق به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی هستند که به دلیل عدم شناخت حوزه های این بخش و پتانسیل آنها در این بخش سرمایه گذاری نمی کنند.

وی افزود: کارشناسان حوزه های مختلف مخصوصاً در حوزه دام با شناسایی مکان های مناسب و مستعد برای سرمایه گذاری می توانند به جذب سرمایه گذار به صورت مشارکتی و مالکیتی اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید به تلاش مضاعف کارشناسان گفت: هدف از این اقدامات و زحمات، افزایش تولید در بخش کشاورزی است که به موجب آن میزان خروج ارز از کشور کاهش خواهد یافت و از طرفی کشاورزان و فعالان بخش با حاشیه امنیت بالایی اقدام به تولید محصولات کشاورزی و دامی خواهند کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید