Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم در کردستان تولید شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از تولید بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی جاری خبرداد و گفت: از این مقدار ۲۸۰ هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است.

بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم در کردستان تولید شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، محمدفرید سپری، اظهار داشت: در سال زراعی جاری (۱۴۰۰-۱۳۹۹)، ۵۷۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم دیم و ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار هم به کشت گندم آبی اختصاص پیدا کرد.

وی اضافه کرد: پیش بینی شده بود ۱۴۵ هزار و ۳۰۶ تن گندم در اراضی آبی و ۳۷۶ هزار و ۲۸۵ تن گندم در اراضی دیم استان تولید شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه برداشت و خرید تضمینی گندم در استان به پایان رسیده است، گفت: برآورد میزان تولید گندم در استان محقق شده و بیش از ۵۰۰ هزار تن از این محصول تولید شده است.

سپری اعلام کرد: ۲۸۰ هزار و ۲۲۵ تن گندم مازاد برنیاز کشاورزان در استان به طور تضمینی خریداری شده است.

وی با بیان اینکه ۲۲ هزار تن بذر گندم هم در استان خریداری شده است، افزود: سالانه ۹۰ هزار تن بذر برای کشت گندم در استان مورد نیاز است که بخش زیادی از آن از بذور خودمصرفی کشاورزان تامین می شود.

برداشت و خرید تضمینی گندم از ۲۷ خرداد ماه سال جاری در کردستان آغاز شده و تا اوایل شهریورماه به طول می‌انجامد. کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون  تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

 

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تُن است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید