Iranian Agriculture News Agency

باتداوم خشکسالی‌ها پیش بینی شد:

کاهش 30 درصدی تولید پسته در خراسان رضوی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: درسال جاری به دلیل سال (کم باری) و از طرفی کاهش نزولات آسمانی و تشدید اثرات خشکسالی در مناطق پسته خیز نسبت به سال گذشته باکاهش حدود20تا30درصدی تولید محصول مواجه باشیم.

کاهش 30 درصدی تولید پسته در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، محمد میری در این خصوص اظهار داشت: درحال حاضراستان خراسان رضوی با 25 درصد سطح زیرکشت پسته کشور و 23 درصد تولید درجایگاه دوم پس از استان کرمان است.

وی افزود: کل سطح زیرکشت پسته در خراسان رضوی 116هزار هکتار(که 77 هزارو 500 هکتارآن بارور با متوسط عملکرد 920 کیلوگرم و تولید 72هزارتن پسته خشک) است.

وی پیش بینی کرد: درسال جاری به دلیل سال (کم باری) و از طرفی کاهش نزولات آسمانی و تشدید اثرات خشکسالی در مناطق پسته خیز نسبت به سال گذشته باکاهش حدود20تا30درصدی تولید محصول مواجه باشیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با نگاهی به آمار 10 ساله کشت و تولید پسته از(89-99) در استان ملاحظه می شود که سطح زیرکشت از 50هزار هکتار به116 هزار هکتار و تولید سالیانه رشدی معادل5 تا 8 درصد را نشان میدهد.

میری خاطر نشان کرد: درحال حاضرشهرستان های مه ولات، بردسکن، خوشاب، گناباد، بجستان، خلیل آباد، خواف، سبزوار و نیشابور از مهمترین مناطق تولید پسته در استان هستند و در سایر شهرستانها نیز بجز چناران ، قوچان وطرقبه شاندیز کشت این محصول انجام می شود.

وی بابیان اینکه متوسط قیمت محصول پسته درسال جاری ازقرار هر یک کیلو پسته خشک170 تا 230 هزارتومان می باشد که نسبت به سال گذشته حدود 35تا 40 درصد رشد را نشان می‌دهد ، افزود: با نگاهی به افزایش چند برابری قیمت تمامی کالاها، هزینه تمام شده ، هزینه آتی نگهداری و عملیات باغی قیمت این محصول در سال جاری رشد زیادی نداشته لذاپیش بینی می گردد باغداران جهت هزینه جاری باکمبودسرمایه مواجه شود.

وی اظهار داشت: محصول تولیدی استان سالیانه به ارزش صادراتی 450میلیون دلار است که طبق گزارش دریافتی متاسفانه رقم صادراتی این محصول از مبادی خروجی استان کمتر از 5 درصد در سال گزارش می شود این درحالی است که عمده صادرات پسته استان از طریق سایر استانها ازجمله کرمان صورت می گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: تاکنون توسط تجار و صادرکنندگان استان اقداماتی در جهت خرید، فروش و صادرات پسته از قبیل راه اندازی بورس کالای پسته ، طرح کشاورز محور، خرید دلاری پسته با مشارکت تولید کنندگان و مشارکت در سود و زیان ناشی از صادرات و انعقاد قرارداد با تولید کنندگان محصول ارگانیک ، انجام شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:تنوع اقلیمی، خاک و آب،تولید کنندگان و کارشناسان برتر پسته از مهمترین پتانسیل های این استان در کشت و تولید این محصول باغی است، همچنین در این استان ضمن وجود باغات مکانیزه ونیمه مکانیزه، عملیات باغی مناسب ، هرس و تربیت اصولی درختان، استفاده بهینه از آبهای شور و استفاده ازارقام شاخص تجاری با عملکرد بالاتر از متوسط عملکرد پسته کشوری(1200تا1400 کیلوگرم در هکتار) ، انجام می شود.

میر ی اضافه کرد: ارقام تجاری و صادراتی پسته ( شامل5رقم بادامی سفید، اکبری، احمدآقایی، فندقی و کله قوچی) با بهترین کیفیت و عاری از هرگونه بیماری نظیر افلاتوکسین ، بصورت محصول سالم و ارگانیک در باغات پسته استان تولید می شود.

وی تصریح کرد: به دلیل مزایای این محصول کشت و تولید آن در تمام نقاط استان رو به افزایش می باشد که از مهمترین دلایل آن می توان به سهولت در کشت و تحمل درختان به شرایط سخت محیطی ، خاک و آب شور،خشکباری بودن و صادراتی بودن آن، درآمد زایی بالا نسبت به سایر محصولات زراعی و باغی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: ترمینال های ضبط و فراوری پسته بصورت مکانیزه و نیمه مکانیزه از مهمترین مزیت های تولیدمحصول پسته استان هستند و درحال حاضرتعداد بیش از 130 واحد با ظرفیت اسمی320 هزار تن و ظرفیت عملی130 هزارتن در شهرستانهای پسته خیز مشغول به فعالیت هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از مواردی چون فراهم آوردن زیر ساخت های لازم در صنایع فرآوری، بسته بندی، تبدیلی، تکمیلی در جهت پیشگیری از خام فروشی محصول و صادرات بهتر و بیشتر،حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان، فراوری کنندگان، صاحبان صنایع تبدیلی، تجار و صادرکنندگان و بازاریابی و بازار جدید جهت صادرات و برگزاری نمایشگاه های اختصاصی محصول پسته و معرفی ارقام تجاری ، بعنوان اهم اقدامات لازم در خصوص محصول پسته ، یاد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید