Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد:

حداکثر تولید با مصرف بهینه آب کشاورزی در ایام بحرانی خشکسالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری با محوریت انرژی و مقابله با خشکسالی در صدا و سیمای مرکز اردبیل سخن گفت.

حداکثر تولید با مصرف بهینه آب کشاورزی در ایام بحرانی خشکسالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل که در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری با محوریت انرژی و مقابله با خشکسالی در صدا و سیمای مرکز اردبیل سخن می گفت  با اعلام این خبر افزود: آب قابل تجدید پذیر در سطح استان 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب می باشد که در حال حاضر نیز بخش کشاورزی استان با مصرف بیش از 2 میلیارد و 350 میلیون متر مکعب آب سالانه افزون بر 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی اعم از زراع و باغی را تولید  می کند .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود : بخش کشاورزی  مادر اقتصاد است و تامین غذای مورد نیاز جامعه و حاکمیت امنیت غذایی وابسته به این بخش است تعداد خانوارهای بهره بردار کشاورزی افزون بر 120 هزار خانوار بهره بردار می باشد که به همین دلیل مسئله تامین آب مورد نیاز کشاورزی استان یکی از اولویت های اساسی استان در دستیابی به تولید و خودکفایی است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با قدردانی از حمایت های نماینده محترم ولی فقیه در استان ، و تلاشهای مقام ارشد استان و پیگیری های نمایندگان  محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی افزود: به منظور استفاده بهینه از آب کشاورزی سعی و تلاش ما بر این است تا محصولات صیفی وسبزی را در محیط گلخانه ای پر ورش دهیم تا با کمترین میزان آب مصرفی بتوانیم در تمامی ایام سال این محصولات را به میزان لازم تولید کنیم .

نیکشاد افزود: سیاست کشت مستقیم و کشاورزی حفاظتی را با جدیت دنبال می کنیم زیرا کشاورزی حفاظتی برای حفظ خاک و افزایش حاصلخیزی بسیار مؤثر است؛ حفظ ماده آلی خاک و کاهش هزینه تولید از نکات برجسته طرح کشاورزی حفاظتی است. در این طرح، حداقل تخریب مکانیکی خاک به‌منظور برداشت بذر وجود دارد؛ همچنین پوشش دائمی سطح خاک حفظ می‌شود. البته باید تناوب زراعی مختلف شامل گیاهان پوششی را در این طرح درنظر گرفت و از تک‌محصولی شدن زمین‌های کشاورزی پرهیز کرد.در همین راستان فقط در حوزه استحفاظی شهرستان نمین بالغ بر 500 هکتار محصولات کشاورزی به صورت کشت مسقتیم و حفاظتی به زیر کشت برده شده است .

وی در ادامه سخنان خود افزود: به منظور مقابله با خشکسالی و کم آبی در مناطق شمالی استان بخصوص پارس آباد تلاش کرده ایم تا محصولاتی را که به صورت بهاره کشت می شدندبه منظور حداکثر استفاده از نزولات آسمانی در فصل پائیز کشت کنیم که گونه ای که در سال زراعی جاری افزون بر 300 هکتار چغندر پائیزه کشت شده است که این محصولات در این سطح می توانند با حداکثر استفاده از نزولات آسمانی بالاترین سطح تولید و راندمان را داشته باشند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید