Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خبر داد:

:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از اجرای طرح تحقیقی، ترویجی خشکه‌کاری برنج در مرکز جهاد کشاورزی کمالوند خبر داد.

:

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛ اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در جریان بازدید از خشکه کاری برنج گفت: این طرح در محل مرکز جهاد کشاورزی کمالوند روستای سراب پرده‌ اصلی در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع و رقم هاشمی به صورت مکانیزه در اردیبهشت ماه سالجاری کشت شده است و به روش تحت فشار"بارانی" آبیاری می شود.

حسنی‌مقدم تصریح کرد: با عنایت به کاهش چشمگیر نزولات جوی و بروز پدیده خشکسالی، به منظور مدیریت بحران خشکسالی و مصرف بهینه منابع آب کشاورزی و نیز حفظ معیشت اقتصادی بهره‌برداران، پروژه خشکه‌کاری برنج بصورت موفقیت‌آمیز اجرا شد.

وی از جمله اهداف این پروژه را کاهش آب مصرفی از ۲۱۰۰۰ مترمکعب به ۹۰۰۰ مترمکعب، مدیریت منابع آب و افزایش راندمان آبیاری، تغییر روش‌های سنتی کشاورزی، جایگزینی و توسعه روش‌های نوین آن، کاهش هزینه‌های کشاورز، کاهش هزینه تهیه بستر کاشت، حذف خرید نشاء، دستمزد کارگر نشاء کار و ..."، جایگزینی کنترل مکانیکی علف‌های هرز به جای کنترل شیمیایی آن‌ها و کاهش خسارت کرم ساقه‌خوار برنج برشمرد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در پایان گفت فنولوژی محصول در وضعیت مطلوب بوده و تشکیل خوشه و دانه‌بندی آن مناسب و مزرعه در شرف رسیدگی فیزیولوژیکی و نزدیک به برداشت است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید