Iranian Agriculture News Agency

برداشت محصول پسته از باغات استان قزوین آغاز شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت‌: عملیات برداشت محصول پسته از سطح ۴ هزار و ۹۲۰ هکتار از باغات این استان آغاز شده است.

برداشت محصول پسته از باغات استان قزوین آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، محمد پیله فروش مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اعلام این خبر پیش بینی کرد: امسال ۴ هزار و ۳۰۰ تن پسته از این میزان سطح باغات برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استان قزوین دارای ۴۹۲۰ هکتار باغ پسته بارور و غیر بارور است برآورد کرد: متوسط میانگین عملکرد این محصول ۱۰۵۰ کیلوگرم در هکتار است.

به گفته پیله‌فروش، مهمترین مناطق کشت پسته در استان در شهرستان بویین زهرا و قزوین است.

وی تصریح کرد: پسته قزوین به واسطه وجود سبزینه و مقدار کلرفیل دارای رنگ و طعم منحصر به فردی است که در زمینه تهیه شیرینی جایگاه ویژه‌ای از نظر صادرات دارد.

پیله فروش مهمترین ارقام پسته استان را رقم‌های قرمز و سفید پسته،کال خندان، کله بزی، احمدآقایی، اکبری، اوحدی، کله قوچی، فندقی وخنجری ذکر کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با بیان اینکه در حال حاضر ۵ ترمینال فرآوری بهداشتی پسته در استان فعال است یادآور شد: از سال ۹۸ طرح سرشاخه کاری و تغییر ارقام مناسب به صورت آزمایشی در ایستگاه تحقیقات پسته یزبر در حال اجرا می‌باشد که در صورت موفقیت در بین باغات پسته استان ترویج خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید