Iranian Agriculture News Agency

برومندی:

50 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی مربوط به حوزه باغبانی است

معاون امور باغبانی، گفت: بیش از 50 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی مربوط به حوزه باغبانی بوده است.

50 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی مربوط به حوزه باغبانی است

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی مجازی مدیران باغبانی سراسر کشور در سال 1400، گفت: در این سال ها در بخش کشاورزی علی رغم وضعیت اقتصادی، تحریم ها و عدم تخصیص بودجه و اعتبارات این بخش دارای رشد اقتصادی مثبتی بوده و به جرات می توان گفت که بیش از 50 درصد ارزش افزوده بخش مربوط به حوزه باغبانی است.

وی، افزود: عمده مشکلات ما در حوزه باغبانی مربوط به زیرساخت هایی است که دچار عقب ماندگی ناشی از سیاستگذاری های نادرست بوده است.

به گفته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، برای داشتن عملکرد عالی در حوزه باغبانی نیازمند بهره برداران، کارشناسان متخصص و همکاری محققان و پژوهشگران هستیم که در این حوزه باید به صورت ویژه، کاربردی و هدفمند فعالیت کنند.

برومندی، کشاورزی ایران را معیشتی و خُرد عنوان و تصریح کرد: باید اصلاحات اساسی در بخش باغبانی انجام شود و با دانش روز  در جهت تولید حداکثری در واحد سطح و به طبع آن تولید مازاد بر مصرف و صادرات و ارزآوری بیشتر حرکت کنیم.

برومندی با اشاره به مشکلات این بخش، یادآور شد: یکی از مسائل مربوط به  نهال است که بعضا مشاهده می شود که گروه‌ها و دستگاه هایی که متولی این کار نیستند در حال تولید نهال هستند که نیازمند اصلاحات در این مورد هستیم.

وی ضمن اعلام فعالیت هایی در خصوص تولید نهال سالم، گفت: ما درستاد معاونت باغبانی با مشارکت سازمان برنامه و بودجه و حوزه برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی کارهایی را صورت داده ایم، فراخوان آن انجام و در حال نهایی شدن برای احداث حداقل 37 باغ مادری هستیم؛ باید گام بسیار مهم در تولید نهال برداشت که  نیازمند اصلاح در بحث قوانین مرتبط با نهال  است که در صورت لزوم از طریق مجلس شورای اسلامی نیز اقدام خواهیم کرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اظهار امیدواری به ایجاد باغ مادری و تامین نهال گواهی شده و سالم تصریح کرد: در بحث تولید بذر سبزی و صیفی گلخانه ای نیز در حال پیگیری هستیم.

وی با تاکید بر مشارکت حداکثری با بخش خصوصی، بیان کرد: ما در گذشته ردیف های بودجه ای برای توسعه باغبانی کشور داشته‌ایم که این ردیف ها را کافی نمی دانم. در تنظیم بودجه سال آینده که هر ساله 15 آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود باید تجدید نظر اساسی صورت گیرد و اختصاص این ردیف های اعتباری متناسب با مسائل و مشکلات باغبانی انجام شود.

برومندی اظهار کرد: با ردیف ها و اعتبارات موجود نمی توان کار اساسی در این حوزه انجام داد، ما ردیفی به نام طرح اصلاح و نوسازی باغات داریم که با دقت در آن خواهیم دید در چهار سال گذشته کمتر از 10 میلیارد تومان اعتبار به این بخش تخصیص داده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 3 میلیون هکتار باغ در کشور وجود دارد از این میزان یک میلیون هکتار باغ نیاز به اصلاح و نوسازی دارد.

وی گفت: با تلاشی که انجام داده ایم توانسته ایم طرح های بسیار خوبی را آماده و در کمیسیون کشاورزی مجلس دفاع نماییم و بودجه معاونت امور باغبانی در سال 1400 بالای 250 درصد نسبت به سال 99 رشد  داشته است که این خود می تواند کمکی به این بخش باشد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید متناسب با مشکلات کشور گام‌های اساسی برداریم، ادامه داد: در ستاد  وزارتخانه با همکاران حوزه ستادی متناسب با هر بخش یک برنامه ملی و راهبردی تنظیم و دنبال کرده ایم.

برومندی تصریح کرد: برای شناسنامه دار کردن باغات کشور که یک مساله زیربنایی است، نیازمند برنامه ریزی دقیق از طریق دریافت اطلاعات و آمار درست  از سوی مدیران ستادی و استانی  است.

وی  با بیان اینکه ما برای بهبود تولیدات باغبانی نیز نیازمند یک برنامه راهبردی و ملی هستیم، اظهار کرد: باید آمایش سرزمین داشته باشیم و برای هر استان برنامه ویژه برای توسعه باغبانی استان در نظر بگیریم.

برومندی گفت: ما در بحث خرما نیازمند نوسازی باغات و تغییر در ارقام هستیم و گاهی نیازمندیم که رقم های پُر تولید از کشورهای دیگر وارد کنیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر توجه بیشتر به مکانیزاسیون باغات تاکید کرد و افزود: سالانه تعداد زیادی از بهره برداران به علت کاهش محصول ناشی از ضعف در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت از گردونه تولید خارج می شوند و بخش کشاورزی باید توسعه مکانیزاسیون را در زیربخش باغبانی متناسب با شرایط باغات در دستور کار قرار دهد.

برومندی ضمن توجه به مساله یارانه‌ها، اظهار کرد: سال گذشته از مجموع یارانه اختصاص یافته به وزارت جهاد کشاورزی تنها 25 میلیارد آن در بخش باغبانی در نظر گرفته شده که با پیگیری های صورت گرفته حدود 10 درصد به میزان آن افزوده شده و به 27.5 میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد؛ یارانه ها باید به صورت پروژه محور تعریف و نظامات توزیع یارانه ها در وزارتخانه تحول اساسی یابد.

 برومندی ضمن تاکید بر تعامل بین بخش‌های ستادی، اجرایی و تحقیقاتی، اظهار کرد:  ما ظرفیت های بسیار خوبی در استان سیستان و بلوچستان داریم ولی آیا رقم های که امروز در این استان وجود دارد، پاسخگوی انتظارات ما در بحث تولید انبه، موز و دیگر میوه های گرمسیری خواهد بود؟

وی یادآور شد: امسال حدود 400 میلیون دلار واردات موز انجام شده و سالانه بیش از 100 میلیون دلار از جمله چند رقم گیاه دارویی، زردچوبه، زنجبیل و دارچین و... ارز از کشور خارج می شود. نیاز است تا با همکاری و تعامل دو سویه در این زمینه ها از دانش متخصصین حوزه تحقیقاتی بهره مند شویم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تقدیر از مدیران و کارکنان موسسه علوم باغبانی و کارهای ارزشمندشان بیان کرد: باید از ظرفیت های این حوزه بهره مند شد و نیازمند تامین اعتبار لازم در این حوزه هستیم. پروژه هایی که باید با توجه به ظرفیت های بین المللی و نیاز کشور است، تامین اعتبار شود.

وی در ادامه گفت: ما چهارمین تولید کننده کیوی در دنیا هستیم، ایستگاهی مثل آستارا ارزشمندترین ایستگاه جهانی است که می تواند ایجاد ظرفیت و کمک به پایداری تولید و تجاری سازی آن کنند.

برومندی تصریح کرد: ما نیازمند تفاهمات با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج و موسسه تحقیقات علوم باغبانی برای انجام اقدامات اساسی هستیم که باید برای آن و مشابه آن در استان ها برنامه ریزی کنیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بسیاری از اعتبارات استانی شده، نظامات بودجه ریزی کشور، اعتبارات را به استان ها و استانداری ها تخصیص داده اند، گفت: نیازمند تعاملات سطح بالایی با مدیران برنامه و بودجه استان ها و همینطور استانداری ها و فرمانداری ها است.

برومندی در بخش دیگری از صحبت های خود بر تقویت شرکت شهرک های کشاورزی در رقابت با شهرک های صنعتی تاکید کرد و گفت: نیازمند این هستیم که صنایع تولیدی کشاورزی را در کنار تولیدات کشاورزی بیاوریم.

وی گفت: در استانی مثل اردبیل که تولید بالای 200 هزار تن سیب درختی دارد، نیازمند استقرار صنایع تبدیلی در آن استان بوده و برای این کار از سرمایه گذاران بخش خصوصی متناسب با نیاز هر استان بهره مند شد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی و دعوت از سرمایه گذاران جهت حمایت از صنایع تبدیلی عنوان کرد: براساس اسناد بالادستی برنامه اقتصاد مقاومتی، توسعه گلخانه برای تشویق مشارکت سرمایه گذاران در این حوزه است که تا سال 1404 باید سطح گلخانه ها تا 48 هزار هکتار گلخانه در کشور توسعه یابد.

برومندی با تاکید بر بحث تنوع تولید محصولات در محیط های کنترل شده و گلخانه گفت: انتقال گیاهان دارویی و درختان میوه به محیط های کنترل شده و گلخانه ای تاثیر بسزایی در کاهش مصرف میزان آب و کنترل آفات محیطی خواهد داشت.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در نشست مدیران باغبانی استانها عنوان کرد: در گذشته در قیمت گذاری محصولات باغبانی دقت لازم صورت نگرفته است، تعیین قیمت تضمینی یک کار بسیار بزرگ است که مجلس شورای اسلامی در زمان ریاست  دکتر ساداتی نژاد به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس انجام داد و شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی با ریاست وزیر جهادکشاورزی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

وی اظهار کرد: مقرر است از دولت مصوبه ای برای جبران خسارت خشکسالی دریافت کنیم این مستلزم دریافت گزارش ها از وضعیت خشکسالی از سوی همکاران استانی است تا بتوانیم اقدامات بهتری انجام دهیم و مساله خشکسالی را دنبال کنیم.

برومندی گفت: در بازدید از باغات خلخال طرح سرشاخه کاری گردو در آن استان بسیار موفق عمل شده که نیازمند است جذب اعتبارات بیشتری در این طرح در نظر بگیریم، همچنین طرح فراز انگور در افزایش عملکرد و کیفیت محصول بسیار موثر بوده است که موجب افزایش تولید و افزایش درآمد باغداران می شود.

وی ضمن تاکید بر اعلام برنامه براساس ظرفیت هر استان گفت؛ شناسنامه دار کردن باغات مساله بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در حوزه گیاهان دارویی باید برنامه ریزی قوی تر و منسجم تری داشته باشیم؛ امکان سنجی و نیازسنجی از طریق همکاران در حوزه گیاهان دارویی وزارتخانه صورت گیرد و از نقطه نظرات کلیه همکاران استانی نیز بهره مند خواهیم شد.

برومندی با بیان اینکه به ساختار سازمانی فعلی معاونت امور باغبانی نقد جدی دارد گفت؛ دوره هایی را تجربه کرده ایم که این معاونت ادغام و مجدد از دیگر بخش تفکیک شده  که باید در آن تجدید نظر شود.

وی در ادامه گفت: ما نیازمند یک کار منسجم تر و تشکیلاتی تر هستیم و باید چابک سازی صورت گیرد و ساختار فعلی اصلاح شود تا با تقویت چارت نیروی انسانی آموزش دیده و کارآمد به تولید پایدار و سالم که هدف نهایی بخش کشاورزی است، دست یابیم.

برومندی در بحث های مرتبط با آب و آبیاری و خشکسالی گفت: در 7 الی 8 سال اخیر ، 88 درصد از اعتبارات وزاتخانه به بخش آب و خاک تخصیص یافته است اما عدد اعتباری ما در باغبانی عدد بسیار پایین بوده و آنقدر حرکت اصلاحات کند بوده که سیستم هایی که در گذشته بوده فرسوده شده است.

به گفته برومندی،  مساله بیمه نهالستان ها بسیار اهمیت دارد؛ در این مورد جلساتی را با صندوق بیمه محصولات کشاورزی و بیمه نهالستان خواهیم داشت.

برومندی با بیان اینکه توسعه باغات در اراضی شیبدار از مجموعه وظایفی است که بر عهده حوزه باغبانی است و بر طبق برنامه باید به 100 هزار هکتار رسید، گفت: حدود 65 هزار هکتار از این برنامه تحقق یافته است.

وی با تاکید بر اهمیت جاده بین مزارع از لحاظ اختصاص ردیف بودجه ای به آن که دیگر در ردیف های ملی نیست، اظهار داشت: نیاز است که با روسای برنامه و بودجه استان ها در این خصوص گفتگو شود تا ردیف بودجه ای برای آن در نظر گیرند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید