Iranian Agriculture News Agency

تولید بیش از 50نوع انگور در کردستان

استان کردستان یکی از مناطق ویژه کشور در توسعه باغداری است که در این میان تولید انگور دارای سابقه تاریخی است و بیش از 50 نوع انگور دارد که نبود صنایع تبدیلی برای تبدیل این ظرفیت به ثروت، بعد از سالها همچنان لنگ می زند.

تولید بیش از 50نوع انگور در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان ، استان کردستان بنا به شرایط جغرافیایی، آب فراوان، هوای معتدل، خاک حاصلخیز و مردمان سختکوش و زحمتکش یکی از استان‌های مطرح در زمینه زراعت و باغبانی به شمار می‌رود.

کردستان بعد از استان فارس دومین تولید کننده انگور دیم در کشور است که تاکستان دارها از نبود یک کارخانه فراوری در استان و قیمت پایین خرید محصول خود رنج می برند.

صنایع تبدیلی- غذایی یکی از الزامات کشاورزی مدرن است و صنعتی است که تا از طریق فراوری محصولات و ایجاد ارزش افزوده برای آنها، جلوی خام فروشی مواد خام و اولیه تا حد امکان گرفته شود.

یکی از محصولات باغی این استان که شهره خاصی دارد ، انگور است که تولید  حدود 50 نوع انگور در این استان حاصلخیز ظرفیت بسیار خوبی به منظور افزایش رونق اقتصادی بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار محسوب می شود که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته است.

نبود واحدهای صنایع تبدیلی در جهت فراوری و پایین بودن قیمت خرید این محصول دغدغه مهم تاکستان دارهای استان کردستان است.

طبق آمار موجود بیش از 13 هزار خانواده کردستانی در باغات این خطه مشغول به کار هستند باغ‌هایی که با تولید ٥٥‌هزار تنی عنوان قطب دوم انگور کشور را برای کردستان به ارمغان آورده‌اند. حدود یک‌سوم این میزان تولید به خارج از کشور صادر و بقیه برای بازارهای داخلی ارسال می‌شود.

کردستان با میانگین عملکرد تولید ٥ تا ٦ تن در هکتار، یکی از استان‌های مستعد در زمینه توسعه باغ‌های دیم به‌ویژه انگور است و بیشترین سطح کشت این محصول در شهرهای مریوان، بانه، کامیاران و سروآباد است.

کردستان بیش از یک‌میلیون و ۱۱۰‌هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دارد و تولید سالانه بیش از ۴۵‌هزار تن انگور دیم، رتبه دوم کشوری را نصیب این استان کرده است.

 امسال هم ۹‌هزار و ۱۰۰ هکتار از باغ‌های استان کردستان به انگور سیاه اختصاص یافته و پیش‌بینی‌ها حاکی از تولید ۹۶‌هزار تن انواع ارقام انگور در این استان است که سهم انگور سیاه از این مقدار ٥٠‌هزار تا ٥٥‌هزار تن است.

 در کردستان 21 ‌هزار باغدار از کشت و تولید انگور روزگار می‌گذرانند و ارتزاق می‌کنند و چشم امید آنها به ایجاد یک کارخانه فراروی و صنایع تبدیلی است تا بتوانند محصول خود را با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

ایجاد صنایع تبدیلی محصول انگور موجب ایجاد اشتغال پایدار است

یکی از کشاورزان کردستان  اظهار داشت: ایجاد صنایع فرآوری محصول انگور برای تولید کشمش، آبمیوه و سایر فرآورده‌های آن می‌تواند به ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی منطقه و افزایش سطح درآمد باغداران و در نهایت ایجاد انگیزه در میان آنها کمک شایانی کند.

 وی با بیان اینکه بازار انگور خطه کردستان مانند سایر محصولات باغداری در دست دلالان است،افزود:  ثبات قیمت در بازار وجود ندارد بدلیل این عدم ثبات قیمت، باغداران نمی دانند در ابتدای فصل برداشت محصول خود را بفروشند یا برای فصل پایان برداشت نگه دارند.

این باغدار کردستانی که در تاکستان 1.5 هکتاری خود بیش از 30 تُن انگور تولید و برداشت می کند، عنوان کرد: بسیاری از تاکداران در این فصل برای برداشت محصول به پول نیاز دارند و دلالان نیز از این موضوع سوء استفاده کرده و محصول را با قیمت پایینی به صورت نقدی می‌خرند.

 کم آبی مهمترین مشکل تاکستان دارهای بیجار

 شهرستان بیجار یکی از قطب های مهم تولید انگور در استان کردستان است که انگور بیجار بخاطر تنوع محصول، تعدد بهره برداری و صنایع تبدیلی از آن با استقبال خوب از سوی باغداران برخوردار بوده و اگر خشکسالی سال های اخیر نبود، بسیاری از زمین های آبی منطقه گروس به تاکستان تبدیل می شدند.

در حال حاضر بسیاری از باغات انگور شهرستان بیجار به روش های سنتی آبیاری می شود و برای تولید بیشتر باید روش های آبیاری نوین جایگزین شود که کمبود امکانات مانع از اجرای آن شده است.

 وجود افزون بر 20 گونه انگور از جمله عسگری، فخری، یاقوتی، سیاه و کشمشی سفید و قرمز در دیار گروس بخصوص مناطق حسن آباد، پیرتاج، خسرو آباد و مرکزی موجب شده تنوع خوبی برای تامین نیاز بازار و تولید در صنایع تبدیلی ایجاد شود.

یکی از باغداران پیرتاج  گفت: در گذشته مردم شهر پیرتاج از فراورده های انگور مثل شیره، آبغوره ،و مویز خرجی یک سالشان را در می آوردند ولی در حال حاضر به دلیل  کاهش آب منطقه صدها هکتار باغات شهر پیرتاج از بین رفته است.

 انگور و فرآورده های آن

از انگور کشمش ،شیره انگور(دوشاب) ، آب انگور(ساندیس) و کشمش و مویز تهیه و مصرف میشود.

 در استان کردستان با وجود باغات و تاکستانهای فراوان کارگاههای صنعتی برای تولید فراوردههای این محصول پر طرفدار وجود ندارد که نیاز به توجه مسئولان استانی به این امر دارد تا برند به خوبی در سطح کشور معرفی شود.

یکی از مهمترین فرآوردههای انگور: شیره انگور (دوشاب ) است که دارای طرفداران خیلی زیادی است.شیره انگور (دوشاب) از جوشاندن آب انگور که طعم شیرینی دارد بدست می آید، شیره یا دوشاب را از انواع مختلف انگور تهیه می‌کنند.

کردستان رتبه دوم کشوری در تولید انگور دیم

زاهد حاجی میرزایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کردستان به دلیل داشتن آب و هوا و شرایط اقلیمی خوب، برای کشت انواع محصولات باغی مناسب است و این استان رتبه دوم کشوری در تولید انگور سیاه را دارد.

وی با بیان اینکه ۲۱ هزار نفر در حوزه بهره برداری از باغات انگور فعالیت دارند بیان کرد: در یک سال گذشته، یک میلیون و ۵۰۰ هزار قلمه انگور با هدف توسعه این بخش به صورت بلاعوض در میان باغداران کردستانی توزیع شده است.

با توجه به وسعت باغهای انگور دیم استان کردستان نیازمند وجود صنایع تبدلی است که ارزش افزوده آن موجب اشتغال پایدار و ثروت در استان کردستان می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید