Iranian Agriculture News Agency

ابراهیمی خبر داد:

برداشت سالانه ۵۰ هزار تن انگور در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: میزان متوسط تولید سالیانه انگور در استان حدود ۵۰ هزار تن است که عمدتا به‌ صورت تازه‌‌خوری مورد مصرف قرار می‌گیرد .

 برداشت سالانه ۵۰ هزار تن انگور در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ،عطالله ابراهیمی رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت انگور به صورت آبی در استان حدود ۴۲۰۰ هکتار است، همچنین حدود ۲۰۰ هکتار نیز تحت کشت انگور به صورت دیم در استان قرار دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: میزان متوسط تولید سالیانه انگور در استان حدود ۵۰ هزار تن است که عمدتا به صورت تازه‌خوری مورد مصرف قرار می‌گیرد، یکی از مشکلات موجود در باغات انگور استان این است که حدود ۹۵ درصد این محصول را رقم عسگری تشکیل می‌دهد که این رقم دیررس است و در شهریور ماه امکان برداشت آن وجود دارد و زمان مناسب و منطبق بر مصرف محصول انگور سپری شده است، بنابراین اصلاح و احیای باغات انگور در استان یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین موضوع تغییر رقم کشت شده انگور در چهارمحال و بختیاری در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد و در نتیجه این کار و کشت ارقام زودرس، این محصول صرفه اقتصادی بیشتری پیدا می‌کند، همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اجرای طرح فراز انگور و افراشته کردن این محصول انجام شده است.

ابراهیمی عنوان کرد: از ۵۰ هزار تن محصول انگور برداشت شده از باغات چهارمحال و بختیاری حدود ۵۰۰۰ تن که ۱۰ درصد محصول کل استان است فرآوری می‌شود، اما برنامه‌ای درخصوص توسعه صنایع جانبی کشاورزی و فرآوری محصولات در جهاد کشاورزی استان وجود دارد که در نتیجه اجرایی شدن این برنامه ارزش افزوده انگور استان که جزو مزیت‌های این استان محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: توسعه باغات انگور در اراضی شیب‌دار نیز در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد که این اقدام در موضوع حفاظت از خاک نیز موثر است و این امید وجود دارد با اجرای شدن برنامه‌های ذکر شده موجب ایجاد تحولی در تولید محصول انگور و فرآوری آن در سطح استان شود.

در ادامه ابراهیم شیرانی- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: سطح زیر کشت تاکستان‌های آبی استان حدود ۴۲۰۰ هکتار است همچنین سطحی حدود ۲۰۰ هکتار زیرکشت تاکستان‌های دیم در استان قرار دارد.

وی ادامه داد: رقم عسگری عمده انگور موجود در چهارمحال و بختیاری را تشکیل می‌دهد که یکی از ارقام دیررس محسوب می‌شود و زمان برداشت آن پایان شهریورماه است که این موضوع یکی از معایب مهم این رقم انگور به شمار می‌آید، زیرا پیک برداشت این رقم در استان همزمان با پیک برداشت محصول در سایر نقاط ایران فرا می‌رسد و در نتیجه کاهش قیمت این محصول را در پی دارد.

شیرانی افزود: ارقام مقاوم مانند رشه در کشت دیم انگور موجود در چهارمحال و بختیاری در حال توسعه است که این ارقام از نقاط مختلف ایران وارد استان می‌شوند، رقم رشه نیز مناسب در استان فارس است و به صورت پایلوت در مناطق مناسب موجود در استان جهت توسعه کشت باغات دیم درحال انجام است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: متوسط برداشت محصول از باغات موجود در سطح استان حدود ۱۲ تن است و عمده این محصول در شهرستان کیار تولید می‌شود، عمده محصول انگور موجود در استان به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود، همچنین بخشی از این محصول توسط کشاورزان و باغ‌داران به شیره انگور، کشمش و... تبدیل می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید