Iranian Agriculture News Agency

سوزاندن کاه و کلش حاصلخیزی خاک را از بین می‌برد/ برداشت 70 درصدی برنج در گلوگاه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه گفت: سوزاندن کاه و کلش سبب از بین رفتن یکنواختی حاصلخیزی خاک و آلودگی محیط زیست می شود.

سوزاندن کاه و کلش حاصلخیزی خاک را از بین می‌برد/ برداشت 70 درصدی برنج در گلوگاه

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، مهدی باباجانی با بیان اینکه تاکنون 70 درصد برنج از شالیزارهای  شهرستان گلوگاه  برداشت شد، گفت: در حال حاضر برداشت برنج در هزار و 380 هکتار انجام شد که 92 درصد به صورت مکانیزه و مابقی به صورت سنتی است.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر تعدادی از کشاورزان اقدام به سوزاندن کاه و کلش و بقایای محصولات کشاورزی خود می ‌کنند که کاری غیر اصولی است، گفت: سوزاندن کاه و کلش مزارع طبق مواد 688 قانون مجازات اسلامی و ماده 2 و بند ج ماده 3 و مواد 22 و 32 قانون جلوگیری از آلودگی هوا و بند 4 ماده 2 قانون مدیریت پسماند و ماده 30 آیین نامه اجرایی، جرم محسوب می شود و قابل پیگرد قانونی از طریق محاکم قضائی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه تصریح کرد: علی‌رغم اطلاع رسانی های مکرر صورت گرفته از سوی جهاد کشاورزی، باز هم شاهد سوزاندن کاه و کلش باقی مانده مزارع توسط کشاورزان هستیم.

وی با اشاره به معایب سوزاندن کاه و کلش مزارع، گفت: سوزاندن کاه و کلش علاوه بر آلوده کردن محیط زیست سبب تغییر در شرایط آب و هوایی، افزایش درجه حرارت زمین و از بین رفتن موجودات مفید خاک می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان  گلوگاه با بیان اینکه سوزاندن کاه سبب تلفات برخی از عناصر غذایی موجود در خاک می شود، افزود: کشاورزان باید توجه داشته باشند که میزان مصرف کود شیمیایی در اراضی که کاه و کلش به زمین برگردانده می شود در مقایسه با مزارعی که کاه و کلش سوزانده می شود کمتر است.

وی با اشاره به اینکه سوزاندن کاه و کلش در طول زمان موجب از بین رفتن یکنواختی حاصلخیزی خاک می شود، خاطرنشان کرد: می توان کاه و کلش مزارع را به عنوان یک منبع غذایی در جیره دام مورد استفاده قرار داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید