Iranian Agriculture News Agency

حسنی نسب:

خوزستان ایستاده بر قله صادرات خرمای کشور

مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال صادرات ۸۵ هزار تن خرمای مرغوب از خوزستان به خارج انجام شود که این میزان نسبت به سال گذشته پنج هزار تن افزایش خواهد داشت.

خوزستان ایستاده بر قله صادرات خرمای کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد حسنی نسب مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان رتبه دوم سطح و تولید و رتبه اول صادرات خرمای کشور را به خود اختصاص داده است. 

وی افزود: پیش‌بینی می‌شوددر سال جاری ۲۳۵ هزارتن محصول نخیلات شامل ۵۵ هزار تن خارک و رطب و ۱۸۰ هزار تن خرما از سطح ۴۲هزار هکتار از نخلستان‌های استان که مقدار ۳۶۷۰۰هکتار از این سطح بارور و مابقی نهال و پاجوش می باشد برداشت شود.

حسنی نسب در ادامه تصریح کرد: از این میزان خرمای برداشت شده از سطح نخیلات استان ۱۴۶ هزار تن استعمران، ۲۵ هزار تن برحی و ۶۴هزار تن سایر ارقام که مهمترین آنها زاهدی، گنطار، خضراوی، خاصی، بریم و کبکاب هستند خواهد بود.

مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه ۵۵هزار تن از محصول تولید شده مصرف داخل استان به صورت خارک و رطب و خرمای تازه و ۲۵ هزار تن به مصرف صنعتی درون استان میرسد افروزد: ۱۵۵ هزار تن نیز به صورت خرمای مصرفی تازه خوری، صادراتی و مصرف صنعتی به سایر استانها و خارج از کشور صادر می شود که برآورد می شود ۸۵ هزار تن از این میزان، خرمای صادراتی باشد که توسط کارگاههای بسته بندی و صادرکننده خرمای بخش خصوصی خریداری و سپس صادر خواهد شد.

حسنی نسب بیان کرد: برآورد ما این است که امسال ۸۰ درصد محصول خرمای تولید شده درجه یک، ۱۳ درصد درجه ۲ و تنها هفت درصد درجه سه خواهد بود که علیرغم تنش آبی وارده به بخش کشاورزی استان، با پیگیری های انجام شده در خصوص رهاسازی آب، اعمال مدیریت اصولی باغات توسط باغداران و اقدامات حمایتی انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی، کمیت و کیفیت محصول قابل قبول است.

وی در خاتمه گفت: با توجه به وضعیت مطلوب آبی پس از سیل سال ۱۳۹۸، در سال گذشته نیز از سطح کل نخیلات خوزستان ۲۳۲ هزار تن خرما برداشت شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید