Iranian Agriculture News Agency

مکانیزه کردن، راهی برای کم کردن هزینه ها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس اظهار داشت: به جز شهرستان قاینات که در زمینه فرآوری زعفران ورود کرده و موفق هم بوده، زعفران در شهرستان فردوس به صورت دسته (همراه با ریشه سفید) از گل جدا شده و خشک می‌شود که از نظر بازار قیمت پایین‌تری نسب به نوع نگین و ممتاز و حتی پوشال دارد.

مکانیزه کردن، راهی برای کم کردن هزینه ها

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، موسی سلیمانی گفت: متاسفانه به نسبت افزایش هزینه‌های تولید مانند دستمزد کارگر، هزینه آب و کود اما قیمت زعفران نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه مهد تولید زعفران خراسان بزرگ بوده و همیشه بعد از پسته بیشترین سطح زیر کشت مربوط به زعفران است، آن طور که باید روی آن کار نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس گفت: اگر قرار است هزینه‌های تولید روند افزایشی داشته باشد و قیمت زعفران تغییر نکند، احتمال کاهش سطح زیر کشت را در پایان شهریور ماه خواهیم داشت.

سلیمانی گفت: شرکتی در فردوس برای بسته‌بندی و خشک کردن مکانیزه زعفران به صورت نگین ورود پیدا کرده و در حوزه صادرات نیز فعالیت می‌کند که اعلام آمادگی کرده با ورود دستگاه خشک‌کن، زعفران کشاورزان را به صورت نگین پَر و خشک کند.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا باید از لحاظ بهداشتی برداشت و پر کردن زعفران مد نظر کشاورزان قرار گیرد و از حالت دستی خارج و به صورت مکانیزه انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس بیان کرد: دستگاه کاشت پیاز زعفران، برداشت، پرکنی و خشک‌کن وجود دارد که با رفع خطاهای موجود آماده همکاری هستیم تا با این کار هم کیفیت زعفران بهتر شود و هم از لحاظ قیمت برای کشاورز مقرون به صرفه باشد.

وی با بیان اینکه گل خشک زعفران به صورت دسته در بازار جهانی مشتری ندارد گفت: حتی خرید تضمینی دولت برای زعفران به صورت نگین و پوشال است که تفاوت قیمت زیادی نسبت به دسته دارد.

سلیمانی افزود: امیدواریم با مکانیزه کردن مراحل برداشت، پر کردن و خشک کردن گل زعفران و به دنبال آن کاهش هزینه‌های کارگری، کشاورزان برای حفظ سطح زیر کشت موجود ترغیب شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید