Iranian Agriculture News Agency

مهاجر:

توسعه کشت دانه های روغنی از برنامه‌های دولت سیزدهم است

مجری طرح دانه های روغنی کشور در اهواز با بیان این مطلب که امیدواریم کشاورزان با توجه به امکاناتی از قبیل بذر ، کود و دستگاه ریز دانه کار که در اختیار آنان قرار گرفته سطح بیشتری را به کلزا اختصاص دهند گفت: قیمت کلزا با تدابیر وزارت جهاد کشاورزی، مجلس شورای اسلامی و شورای قیمت گذاری دو برابر قیمت گندم پیشنهاد شده است.

توسعه کشت دانه های روغنی از برنامه‌های دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه ای با حضور مجری طرح دانه های روغنی کشور با بیان اینکه ۲ و ۲ دهم میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی در استان وجود دارد گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن در حال استفاده است.

وی افزود : استان خوزستان در تولید ۱۷ نوع محصول مقام اول کشور را دارا است و حدود ۱۷ و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود که این میزان ۱۴ درصد تولیدات کشاورزی کشور است.

وی با بیان اینکه سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ یک سال سخت برای کشاورزان بود اظهار داشت: با این وجود ۲۵ درصد خرید گندم کشور توسط استان صورت گرفت.

امیری زاده با اشاره به رتبه اول تولید کلزا برای اولین بار در کشور اضافه کرد: در چغندر قند نیز بیش از ۷۹ درصد تولید این محصول در استان خوزستان انجام شد .

وی همکاری بیش از پیش ستاد اجرایی فرمان امام در طرح کلزای دیم را بسیار مهم خواند و اضافه کرد: در ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم محصول کشت شد که فقط ۳۰ هزارتن محصول برداشت شد در صورتی که در سال زراعی پیش از آن بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول گندم برداشت گردید.

امیری زاده با بیان اینکه یکی از حلقه های مفقوده بخش کشاورزی در حال حاضر عدم صنایع تبدیلی و تکمیلی به میزان کافی است گفت: ما برای رسیدن به کشاورزی قراردادی باید توجه بیشتری به این صنایع داشته باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: ما کانون غلات کشور هستیم و در این خصوص باید به صنایع تبدیلی مربوطه بیشتر تلاش شود، وجود کارخانه قند در دزفول گام مهمی است و با توجه به پتانسیل های موجود باید کارخانجات بیشتری تاسیس شود.

در ادامه این جلسه مهاجر مجری طرح دانه های روغنی کشور نیز با اشاره به برداشت  کنجد سنتی که بوسیله کمباین انجام می شود اظهار داشت: این نوع برداشت ۴ مرتبه انجام می‌شد و ۸۰ درصد هزینه کنجد را افزایش میداد.

مهاجر افزود: کنجد مقاوم به ریزش با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و شرکت شهید رجایی و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در اختیار کشاورزان قرار گرفت و امسال تعداد زیادی از شهرستان ها این نوع کنجد را کشت کردند و در حال حاضر از سطح سبز خوبی برخوردار می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کنجد مقاوم به خشکی و کم آب بر است امیدواریم بتوانیم این محصول را جایگزین برنج کنیم .

وی به برنامه ریزی برای کشت بیشتر این محصول در سال آینده اشاره و اضافه کرد: یکی از برنامه های دولت جدید توسعه کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا می باشد. 

مهاجر افزود: قیمت کلزا با تدابیر وزارت جهاد کشاورزی، مجلس شورای اسلامی و شورای قیمت گذاری دو برابر قیمت گندم پیشنهاد شده است و اگر قیمت گندم ۷۵ هزار ریال باشد قیمت کلزا ۱۵۰ هزار ریال خواهد بود.

مهاجر اضافه کرد: امیدواریم کشاورزان با توجه به امکاناتی از قبیل بذر ، کود و دستگاه ریز دانه کار که در اختیار آنان قرار گرفته سطح بیشتری را به کلزا اختصاص دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید