Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه 3 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در شرایط طبیعی سالانه 3 میلیون تُن محصول در استان تولید می‌شود، گفت: ظرفیت فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی استان به یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن در سال رسیده است.

تولید سالانه 3 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، محمدفرید سپری، در جمع خبرنگاران، محور توسعه استان را بخش کشاورزی دانست و اظهار کرد: کردستان روی ریل توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی قرار گرفته است و این مهم همچنان با قدرت ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه ۹۵.۵ درصد مزارع گندم کردستان به صورت دیم است، افزود: ۹۰ هزار نفر در استان در سطحی معادل ۶۰۰ هزار هکتار مشغول به کشت گندم و فعالیت در این حوزه هستند و کردستان بالاترین سطح مزارع زیر کشت گندم دیم را در کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اشاره‌ای به خشکسالی و کاهش بارندگی در سال های اخیر داشت و ادامه داد: گندم کردستان با آب سبز یا همان آب باران رشد می‌کند، این در حالی است که سایر استان ها برای آبیاری گندم زارها از آب زیرزمینی استفاده می کنند.

سپری به تعداد سیلوهای موجود در استان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر ۲۲ واحد سیلو با ظرفیت ۶۵۹ هزار تن و ۱۴ واحد دارای پروانه تاسیس سیلو به ظرفیت ۳۴۵ هزار تن در استان وجود دارد.

وی بیان کرد: از این ۱۴ واحد دارای پروانه تاسیس، حداقل ۱۱۰ هزار تن آن بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که یکی پس از دیگری به سیلوهای قابل بهره برداری استان اضافه می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ظرفیت ذخیره سازی محصولات که شامل سیلو، سردخانه و انبار های فنی است، بیشتر از ۷۵۰ هزار تن است که در مجموع برای ۲ میلیون تن از این محصولات در استان کردستان برنامه ریزی‌های لازم انجام شده و کمترین میزان ضایعات را داریم.

سپری به اجرای برنامه جهش تولید در دیم زارهای استان اشاره کرد و اظهار کرد: سال گذشته در قالب این طرح و با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، ۱۸۸ هزار هکتار اراضی دیم در استان وجود در دستور کار قرار گرفت که امسال این میزان به ۴۵۰ هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: استان کردستان نقطه عطفی برای اجرای برنامه جهش تولید در کشور است، چراکه پروژهای اجرا شده دیم در استان می‌تواند الگوی موفقی برای سایر استان‌ها باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید