Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا خبر داد:

سامانه ضدتگرگ در ۱۰۰ هکتار از اراضی روستای زنوزق شهرستان مرند افتتاح شد

معاون رئیس سازمان ومدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند از تجهیز ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغ‌های روستای زنوزق به سامانه ضد تگرگ خبر داد.

سامانه ضدتگرگ در ۱۰۰ هکتار از اراضی روستای زنوزق شهرستان مرند افتتاح شد

علی صیادی در حاشیه مراسم افتتاح سامانه ضدتگرگ در روستای زنوزق با حضور معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مرند و سایر مسئولان شهرستان در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی گفت: همزمان با هفته دولت این سامانه با اعتبار 1200 میلیون ریال که از محل تسهیلات سیل 98 (50میلیون تومان بلاعوض) و 70میلیون تومان (تسهیلات قرض الحسنه با نرخ 4 درصد و 7 ساله) با تحت پوشش قرار دادن ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغ ها در روستای زنوزق به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه این سامانه ضدتگرگ می‌تواند ۱۰۰ هکتار را پوشش دهد، افزود: انفجار با استفاده از مخلوط گاز استیلن با هوا، امواجی با برد بالاتر از ۱۲ کیلومتر ایجاد می‌کند که این امواج با استفاده از پتانسیل ابر‌ها و ارتفاع آنها، ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند اظهار داشت: این سامانه با ایجاد امواج صوتی و حرارتی و با شلیکهای متوالی، سلولهای هسته مرکزی مولکول تگرگ در داخل ابر را شکسته وآن را به باران تبدیل می‌کند.

 صیادی افزود: این سیستم دارای پردازش داده‌های هواشناسی و عملکرد هوشمند است و می‌تواند به صورت دستی و یا با ارسال پیامک از طریق تلفن همراه در هر نقطه از کشور به صورت خودکار عمل کند.

وی وجود این سامانه را در شهرستان نویدبخش مبارزه با تگرگ دانست و ابراز امیدواری کرد سایر باغداران و کشاورزان عمده از این ابزار‌های جدید مقابله با بحران‌های طبیعی، استفاده و در کنار آن با انجام بیمه پایه محصولات کشاورزی و باغی، از دسترنج خود حفاظت و حراست کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید