Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

سالانه حدود ۶ میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر می‌شود

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۶ میلیارد دلار محصولات کشاورزی از کشور صادر می‌شود که این رقم می‌تواند تا ۱۰ میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

سالانه حدود ۶ میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، سیدرحمت‌الله پریچهر، در آیین افتتاح سیلوی ۱۵ هزار تنی شهر صاحب شهرستان سقز اظهار داشت: تولید سالانه محصولات کشاورزی در ایران ۱۲۰ میلیون تن است که ۱۸ درصد اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه اقتصاد بخش کشاورزی بسیار مهم است، اضافه کرد: با وجود فشار تحریم‌ها در سال های اخیر، شاهد رونق تولید در بخش کشاورزی بودیم و این مهم نشان دهنده آن است که این بخش تاب آوری بسیار بالایی در مقابل فشارهای تحریم و مشکلات اقتصادی دارد.

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، استقلال غذایی را در دنیای امروز مهمترین اولویت هر کشوری دانست و افزود: امروز برنامه‌های ما باید مبتنی بر تولید محصولات صادرات محور و بازارهای هدف با توجه به پتانسیل های موجود باشد.

پریچهر با بیان اینکه اولویت ما باید تامین موجبات گسترش تعاونی‌های روستایی باشد، ادامه داد: علاوه بر گسترش فعالیت تعاونی‌ها، مدیریت بهره‌برداری از محصولات کشاورزی، ایجاد یکپارچه‌سازی اراضی، باید به دنبال تسهیل شرایط برای تولیدات کشاورزی صادرات محور هم در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه شفافیت و قانون مداری در شبکه تعاونی‌های روستایی باید در دستور کار باشد، تاکید کرد: باید زنجیره ارزش در ارتباط با ایجاد کشت قراردادی که مبتنی بر نیازهای تقاضا محور در کشور است، را نهادینه کنیم.

عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یادآور شد: با توجه به مرزی بودن کردستان، نیاز است فعالیت های کشاورزی این استان صادرات محور و مبتنی بر بازارهای هدف باشد، موضوعی که توسعه استان را سرعت خواهد داد.

پریچهر بر لزوم گسترش بازارچه های مرزی استان تاکید کرد و گفت: می‌توان بخش عمده‌ای از تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان را به کشورهای دیگر از جمله عراق صادر کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید