Iranian Agriculture News Agency

در مرداد ماه سال جاری انجام شد:

افزایش 15 درصدی جوجه ریزی در مرغداری‌های چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم تامین به‌موقع مرغ به‌ عنوان یکی از کالاهای اساسی مردم گفت: تعهد جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان برای مردادماه سال‌جاری یک میلیون و ۱۲۰ هزار قطعه بود که ۱۷۲ هزار قطعه برابر ۱۵ درصد بیشتر انجام شد.

افزایش 15 درصدی جوجه ریزی در مرغداری‌های چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم تامین به‌موقع مرغ به‌ عنوان یکی از کالاهای اساسی مردم گفت: در مردادماه سال‌جاری یک میلیون و ۲۹۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های این استان انجام شده است.

عطاءالله ابراهیمی در ستاد تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تعهد جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان برای مردادماه سال‌جاری یک میلیون و ۱۲۰ هزار قطعه بود که ۱۷۲ هزار قطعه برابر ۱۵ درصد بیشتر انجام شد.

ابراهیمی قیمت دولتی جوجه یک‌روزه را ۴۲ هزار ریال اعلام و تصریح کرد: اکنون جوجه یک‌روزه با قیمت ۱۱۰ هزار ریال خرید و فروش می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری میانگین روزانه نیاز مرغ در استان را حداکثر ۸۰ تن دانست و اظهار داشت: در برخی روزها تا ۱۳۰ تن مرغ کشتار و وارد بازار استان می‌شود اما این افزایش در بازار مشهود نیست.

وی با اشاره به کاهش فرایند جوجه‌ریزی در یکی استان‌های همجوار و کمبود مرغ در بازار آن استان گفت: بخشی از مرغ چهارمحال و بختیاری به‌ علت ایراد در روند توزیع، در استان همجوار عرضه می‌شود.

ابراهیمی به لزوم بهبود وضعیت توزیع مرغ در بازار این استان اشاره و تاکید کرد: می‌توان در یک برنامه‌ریزی منسجم و منظم، مازاد مرغ تولیدی استان را به استان‌های همجوار تحویل داد و هنگام کمبود مرغ، به همین میزان از آن استان‌‎ها مرغ مورد نیاز را وارد کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه رهتاب برای پیگیری وضعیت مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری افزود: در این سامانه امکان پیگیری عرضه مرغ به عمده‌فروشان وجود دارد اما روند توزیع از سوی خُرده‌فروشان را باید پیگیری کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مسوولان و متولیان تولید و توزیع مرغ در بازار استان قصد نداشتند که این کالای اساسی را با ثبت کد ملی در اختیار خانوارها قرار دهند اما نوسان در تولید، باعث این اقدام شد.

وی با اشاره به گلایه مرغداران در خصوص تاخیر در حمل نهاده‌ها یادآور شد: اکنون قیمت هر کیلوگرم ذرت دولتی ۲۲ هزار و ۱۵۰ ریال و در بازار آزاد ۵۷ هزار ریال و قیمت هرکیلوگرم سویا دولتی ۳۷ هزار و ۱۵۰ ریال و در بازار آزاد ۷۶ هزار ریال است و همین نوسان قیمت به حوزه تولید فشار وارد می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به تفاوت قیمت مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری بین ۲۵۹ هزار ریال تا ۳۳۰ هزار ریال اظهار داشت: قیمت و عرضه مرغ از مرغداری تا کشتارگاه از سوی جهادکشاورزی کنترل می‌شود اما پس از آن با ورود واسطه‌ها و دلالان، این قیمت افزایش می‌یابد.

وی حذف واسطه‌ها و دلالان از بازار مرغ چهارمحال و بختیاری را ضروری و اصلی‌ترین راهکار یکپارچگی در قیمت‌ها دانست و گفت: کشتارگاه‌های استان برای نصب دستگاه پرنده‌شمار و خودروهای حمل مرغ به نصب دستگاه(ABL) ملزم شده‌اند و در این راستا به هر خودرو حمل مرغ ۵۰ میلیون ریال و به هر کشتارگاه ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۶۰ ماهه پرداخت می‌شود.

ابراهیمی کیفیت نهاده در تولید مرغ را یک عامل ضروری اعلام و تاکید کرد: تاخیر در تحویل نهاده‌ها از سوی تاجران بزرگ در بنادر باعث کاهش کیفیت آن شده است و در همین راستا برخی تولیدکنندگان، ذرت خُرد دریافت کرده‌اند و این نهاده‌های مورد قبول آنان نیست.

وی افزود: تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری آمادگی دارد تا بخشی از روند توزیع مرغ استان را انجام دهد اما مسوولان این استان باید صحبت‌های تولیدکنندگان را به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی بشنوند تا واقعیت‌های این حوزه مشخص شود.

ابراهیمی تصریح کرد: تشویق مرغداری صنعتی سامان به جوجه‌ریزی با ظرفیت ۵۰۰ هزار قطعه می‌تواند در تعادل و مدیریت بازار مرغ چهارمحال و بختیاری نقش‌آفرینی کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید