Iranian Agriculture News Agency

صرفه‌جویی 80 میلیون مترمکعبی در مصرف آب بخش کشاورزی خراسان جنوبی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در سطح ۱۲ هزار هکتار اراضی استان در دست اقدام است و تاکنون ۸۰ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان صرفه‌جویی شده است.

صرفه‌جویی 80  میلیون مترمکعبی در مصرف آب بخش کشاورزی خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند که با حضور استاندار خراسان جنوبی و مسوولان دستگاه‌های اجرایی به مناسبت هفته دولت انجام شد، افزود: بطور متوسط هر سال پنج هزار هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین می‌شود.

وی توسعه سیستم‌های نوین آبیاری را از جمله اهداف استان برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی برشمرد و اظهار داشت: تاکنون در سطح استان ۳۲ هزار هکتار از اراضی مجهز به سیستم آبیاری تخت فشار شده است که ۲۲ درصد اراضی استان را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: امسال با توجه به استقبال بهره‌برداران و کشاورزان و پیگیری استاندار اعتبارات این حوزه ۲ برابر افزایش یافت.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه خراسان جنوبی کمترین سطح زیرکشت محصولات کشاورزی را دارد اما در زمینه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری جزو استان‌های پیشرو و در ردیف سوم و چهارم کشور قرار دارد.

قوسی بیان کرد: یکی از رسالت‌های اصلی بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی است که برای رسیدن به آن و خوداتکایی در محصولات کشاورزی باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا افزایش تولید، عملکرد و افزایش بهره وری و استفاده بهینه از تولید را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: همه ساله از سوی دولت کمک‌هایی در خصوص حمایت از کشارزان در زمینه تامین زیرساخت‌های تولید، تسهیل فرایندهای تولید، صدور مجوزها و تسهیلات بانکی ارزان قیمت انجام می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در استان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود و محصولات استراتژیک، زنجیره برخی از محصولات از قبیل مرغ، تخم مرغ و شیر ایجاد شده و در سایر حوزه‌ها به خودکفایی رسیده و حتی نیاز استان‌های دیگر را نیز تامین می‌کنیم.

وی اضافع کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت‌هایی که در استان داریم برنامه‌ها با اولویت پیگیری می‌شود تا به توسعه فعالیت‌های بخش کشاورزی و تامین مواد غذایی کمک کنیم.

قوسی عنوان کرد: خراسان جنوبی یکی از استان‌های پیشرو در تدوین سند سازگاری با کم آبی بود که در این سند مدیریت بهینه مصرف آب هدف‌گذاری شده است.

وی یادآور شد: یکی از اولویت‌های اساسی ما احیا  مرمت قنوات است که تاکنون هزار و ۷۵ کیلومتر از طول مسیر قنوات بازسازی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای رتبه دوم تعداد قنوات در کشوراست گفت: قنوات آب با کیفیت را در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌دهد همچنین برای شرب انسان و دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: امسال با پیگیری‌هایی که انجام شد اعتبار قنوات از ۲۰ میلیارد تومان به ۸۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و چهار برابر رشد داشته است که به ماندگاری جمعیت در مناطق روستایی کمک می‌کند.

قوسی بیان کرد: یکی دیگر از اولویت‌های سازمان تامین زیرساخت‌های گلخانه‌ای است که معتقدیم به ایجاد اشتغال و ماندگاری جمعیت در مناطق روستایی کمک زیادی می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از استان‌هایی هستیم که در زمینه تکمیل زیرساخت‌های گلخانه‌ای پیشرو بوده و تفاهم‌نامه نهضت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان سال قبل مبادله شد و تاکنون ۱۱۸ میلیارد تمان قرارداد اجرای کار منعقد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: زیرساخت‌های پنج مجتمع در حال تکمیل شدن است که در صورت تکمیل، ظرفیت بسیار خوبی برای اشتغال به ویژه فارغ‌التحصیلان کشاورزی ایجاد می‌شود که در تفاهم‌نامه پنج هزار نفر برآورد شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان، خراسان جنوبی دومین استان از لحاظ جمعیت شتر است که باید از این ظرفیت استفاده شود لذا تفاهم نامه‌ای با بنیاد برکت سال ۹۷ با عنوان هاب شتر تنظیم شد.

قوسی یادآور شد: در این طرح تمام زنجیره‌های ارزش تولید از تامین دام تا فراوری دیده شده و کشتارگاه‌ها، ایستگاه‌های نگهداری دام، اصلاح نژاد دام، فراوری و سایر دیده شده و برای زیرساخت‌ها تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی گفت: ایستگاه نژاد شتر آماده بهره‌برداری است که تمام دامداران می‌توانند از مزایای این ایستگاه استفاده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با توجه به مباحث خشکسالی تا امروز ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی قنوات، استخرها و کانال‌های انتقال آب در استان مصوب شده است.

وی از خریداری ۱۲ هزار راس دام مازاد عشایر در استان خبر داد و اظهار داشت: مصوبه هیات دولت برای استمهال تسهیلات بانکی افراد خسارت دیده نیز اخذ شده است.

قوسی در خصوص تامین نهاده‌های دامی هم بیان کرد: با مساعدت استاندار سهمیه نهاده‌های دولتی در استان چهار تا پنج برابر افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: در حوزه تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ با مدیریت استاندار و تعامل دستگاه‌های اجرایی تنها استانی بودیم که مرغ به میزان کافی و نیاز مصرف کنندگان با قیمت تنظیم بازار در اختیار شهروندان قرار دادیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید