Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت:

گردوی "چندلر" در مرودشت به بار نشست

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز برداشت گردو در این شهرستان خبر داد و گفت: در بین ارقام مختلف گردو، رقم جدید "چندلر" نیز برای اولین بار در این شهرستان به مرحله برداشت رسیده است.

گردوی "چندلر" در مرودشت به بار نشست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، کاووس همتی با بیان اینکه در طول چند سال گذشته، با هدف تغییر ارقام کم بازده قدیمی، ارقام اصلاح شده گردو در مرودشت کشت شده است، اظهار کرد: رقم زود بازده "چندلر" که از سال ۱۳۹۵ در این شهرستان کشت شده در سال جاری به بار نشسته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۷۰۰ هکتار باغ گردو از ارقام مختلف چندلر، بواناتی، محلی کامفیروز و... در مروشت وجود دارد، افزود: پیش بینی می شود تا مهر ماه بالغ بر 2400 تن گردو جمع آوری و روانه بازار شود.

به گفته وی؛ کشت و پیوند ارقام اصلاح شده گردو در مرودشت با هدف باردهی مناسب، دسترسی به کیفیت مطلوب تر، برداشت مناسب، کنترل بهتر آفات و بیماری و...  چند سالی است که در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است و سالانه با استفاده از اعتبارات دولتی سطوحی سرشاخه کاری و اصلاح می شود.

او با اشاره به اینکه رقم چندلر خود گرده‌ افشان نیست و نیاز به نوعی دیگر دارد تا عمل گرده ‌افشانی صورت بگیرد، تصریح کرد: ارقام  گرده زا مانند فرنور و فرانکت در کنار رقم چندلر استفاده شده است.

همتی با بیان اینکه عمده گردوی تولیدی شهرستان مرودشت محصول باغ های سیدان، فاروق و کامفیروز است، ابراز کرد: کیفیت خاص محصول تولیدی، گردوی این مناطق را نسبت به سایر منطقه ها متمایز کرده است و علاقمندان زیادی دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید