Iranian Agriculture News Agency

افتتاح 16 پروژه‌ آبخیزداری در استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 16 پروژه آبخیزداری و آبخوانداری با اعتبار بیش از 153 میلیارد ریال در استان سمنان به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح 16 پروژه‌ آبخیزداری در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: انجام پروژه‌های آبخیزداری در استان  نقش مؤثری در مدیریت رواناب‌ها و جلوگیری از وقوع سیل و خسارت ناشی از آن به شهرها و روستاها در بارندگی داشته است و به خوبی اثربخشی پروژه‌ها، و ضرورت انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر می‌بایست بیش از هر زمان دیگر با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری، در حوزه‌های آبخیز مشرف به شهر‌ها و روستا‌ها و حوزه‌های آبخیز بالادست، اقدامات پیشگیرانه از وقوع سیل صورت بگیرد، تا علاوه بر کنترل و مدیریت رواناب‌ها، تغذیه سفره‌های زیر زمینی آب، جلوگیری از فرسایش آبی و کنترل رسوب، شاهد سیراب شدن آبخوان‌ها باشیم.

اجرای پروژه‌ها با اعتبار بیش از 153 میلیارد  ریال صندوق توسعه ملی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها با اعتبار بیش از 153 میلیارد  ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح استان اجرا شده و در هفته دولت  مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.

مرادی حقیقی بیان داشت: هدف از اجرای چنین پروژه‌هایی کنترل سیل و رسوب و تقویت پوشش گیاهی و اشتغال‌زایی است که در حوزه‌های آبخیز هشت شهرستان‌های استان سمنان اجرایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه با انجام این پروژه‌ها برای  620 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است، به برخی دستاوردهای اجرای این اقدامات اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای این پروژه‌ها علاوه بر کنترل سیل و رسوب و افزایش و توسعه پوشش گیاهی، موجب کاهش فرسایش خاک، کنترل هرزآب‌ها، کاهش سیل‌خیزی و بهره‌وری بهینه از نزولات آسمانی می‌شوند.

جعفر مرادی حقیقی در ادامه با دعوت عمومی از اقشار مختلف مردم برای صیانت از عرصه های منابع طبیعی، رسانه‌ها را به عنوان بازوان اصلی فرهنگسازی توسعه و حفاظت از این میراث ارزشمند دانست.

وی همچنین حفظ منابع طبیعی را یک رسالت ملی دانست و یادآور شد: فرهنگ استفاده صحیح از منابع طبیعی با مشارکت آحاد مردم نیاز به نهادینه سازی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید