Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

تامین نهاده‌ها و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اولویت وزارت جهاد کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اصلی ترین مسئله ای که در حال حاضر برای ما اولویت دارد، تامین نهاده‌ها و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است.

تامین نهاده‌ها و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اولویت وزارت جهاد کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در بدو حضور و اولین روز کاری در وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شب گذشته در خدمت دکتر خاوازی برای تقدیر از زحمات و تلاش‌های ایشان و معاونین شان و دریافت گزارشی از آخرین وضعیت بخش کشاورزی بودیم.

وی افزود: اصلی ترین مسئله ای که در حال حاضر برای ما اولویت دارد و امروز هم اولین جلسه شورای معاونین را خواهیم داشت، بررسی مسئله اصلی حوزه کشاورزی یعنی تامین نهاده‌ها و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است چرا که بحث معیشت مردم مورد تاکید رئیس جمهوری قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: صیانت از سفره مردم و آرامش در تامین و تدارک کالاهای اساسی برای ما اولویت دارد.

وی با بیان این که حوزه تامین ارز مورد نیاز برای ما بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: امسال که دچار خشکسالی بودیم از نظر تامین علوفه و دیگر کالاهای اساسی دچار کمبودهایی هستیم بنابراین تامین ارزی برای آن مورد تاکید ما است و از امروز صبح گفتگوهایی در این زمینه داشتیم و تا هفته آینده این گفتگوها ادامه خواهد داشت که با توجه به گشایش‌های ارزی که پیشرو است امیدواریم بتوانیم حوزه تامین را مدیریت کنیم.

ساداتی نژاد با اشاره به این که ما در شروع کشت پاییزه هستیم و کشاورزان در حال آماده کردن خود برای کشت هستند، تاکید کرد: دو مسئله اصلی که اولویت قبل از شروع کشت است یکی بحث مربوط به تعیین قیمت تضمینی است که در شورای قیمت گذاری که در روز دوشنبه تشکیل می‌شود تلاش می‌کنیم دغدغه کشاورزان عزیز را در این زمینه برطرف کنیم، دوم مسئله تامین نهاده های کشاورزی اعم از سم، کود و بذر است که تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا کشاورزان ما در کشت پاییزه خود دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم دیگر تامین خسارت بیمه است که مدتی گذشته و خسارت کشاورزان پرداخت نشده، همچنین استمهال بازپرداخت تسهیلات کشاورزان است که با توجه به خشکسالی این استمهال مصوبه هم دارد اما اجرایی نشده و تا دو هفته دیگر به این مسئله رسیدگی می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که امنیت غذایی را به صورت قرارگاهی اداره خواهیم کرد، تصریح کرد: بنای ما این است که بتوانیم از ظرفیت های جهادی در وزارت جهاد کشاورزی بهره بگیریم، قرارگاه تقویت امنیت غذایی را برای رصد، پایش، تامین و کنترل و نظارت در وزارتخانه تشکیل خواهیم داد تا نوسانات مختلف را به حداقل برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این ‌که ما در وزارت جهاد کشاورزی با ۸۵ میلیون ایرانی سر و کار داریم، عنوان کرد: بخش کشاورزی خصوصی ترین و مردمی ترین بخش در اقتصاد ایران است، لذا از تولیدکنندگان، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها، فعالان بخش و نهادهای صنفی موجود انتظار داریم در سیاستگذاری، مدیریت، تصمیم سازی و تصمیم گیری ها با وزارت جهاد کشاورزی مشارکت داشته باشند.

وی افزود: اگر قرار باشد بازار محصولات و کالاهای اساسی مردم را تامین کنیم باید با کمک همین بخش ها انجام دهیم و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ من معتقدم جامعه بزرگی از مردم و اشتغالات در کشور مربوط به همین بخش است.

ساداتی نژاد ادامه داد: با جامعه‌ای بالای ۲۱ میلیون نفر سروکار داریم که این افراد بهترین گزینه هستند تا ما بتوانیم نوسانات بازار را کنترل کرده و تنظیم بازار و بازاررسانی را انجام دهیم تا خودشان از دسترنج خود بهره‌مند شوند و دست واسطه ها کوتاه شود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: تامین نهاده ها، نظارت بر بازار و بازاررسانی اهداف کوتاه مدت ما هستند که به آنها در اولویت اول خواهیم پرداخت، نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی وارد می‌شود اما در سبد غذایی دام ها دیده نمی شود که این بخش نیاز به نظارت بهتر با حضور خود تشکل ها دارد.

وی ادامه داد: اگر به اتحادیه ها و تشکل ها اعتماد کنیم این بخش برای کنترل بازار در تمام دنیا شایسته‌تر از دولت هستند چرا که ورود دولت به بازار ایجاد چالش خواهد کرد و ما نقش خود را به سمت نقش نظارتی خواهیم برد.

ساداتی نژاد در پاسخ به این سوال که امور بخش را با حضور معاونین و مدیران فعلی شروع خواهد کرد، گفت: در حال حاضر با حضور معاونین فعلی کار را ادامه خواهیم داد و اگر نیاز به تغییراتی وجود داشته باشد طبیعتاً تغییرات انجام می‌شود اما اولویت اول ما تغییر نیست بلکه انجام امور و کار است؛ باید کار را با قدرت و با حضور تشکل‌های کشاورزی شروع کنیم تا جامعه کشاورزی با آرامش به مسیر خود ادامه دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید