Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده مطرح کرد:

برنامه‌ریزی الگوی کشت پیشنهادی برای محصولات پاییزه در حوزه های آبریز خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که سطح زیر کشت محصولات زراعی فصلی در سال زراعی 1401-1400 ، 878 هزار هکتار پیش بینی شده که این میزان با احتساب کشت های دائمی در کل به یک میلیون و 43 هزار هکتار افزایش خواهد یافت اظهار کرد: برنامه‌ الگوی کشت پیشنهادی برای محصولات پاییزه در استان خوزستان با توجه به منابع آبی قابل استفاده در حوزه های آبریز برنامه‌ریزی خواهد شد.

برنامه‌ریزی الگوی کشت پیشنهادی برای محصولات پاییزه در حوزه های آبریز خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه شورای کشاورزی که با حضور استاندار در استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: این جلسه با دستور کار بررسی واگذاری توزیع آب کشاورزی در حوزه های آبریز استان و شبکه های آبیاری و تعیین تکلیف برنامه تامین آب کشت های پاییزه علی الخصوص سبزی و صیفی، چغندرقند و کلزا برگزار شده است.

وی ضمن اشاره به جایگاه استان خوزستان در تولید انواع محصولات کشاورزی به خصوص سه محصول مهم و استراتژیک گندم، کلزا و چغندرقند پاییزه افزود: در سال گذشته یک میلیون 250 هزار تن گندم در استان خریداری شد، در سال زراعی جدید با توجه به خشکسالی و تنش آبی شدید، استان خوزستان توانست با خرید یک میلیون 150 هزار تن گندم 25 درصد کل گندم خریداری شده در کشور را به خود اختصاص دهد.

امیری زاده در ادامه با بیان این مطلب که 68 هزار تن کلزا در سال 1398 از کشاورزان استان خریداری شده است تصریح کرد: در سال زراعی جدید بیش از 100 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد که در این زمینه شاهد رشد 49 درصدی نسبت به سال قبل بودیم.

وی با بیان این مطلب که استان خوزستان برای اولین بار مقام نخست تولید کلزا در کشور را از آن خود کرد گفت: 40 درصد از کل 256 هزار تن کلزای خریداری شده کشور در استان خوزستان تولید و خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به رشد 47 درصدی کشت و تولید چغندر قند پاییزه استان نسبت به سال قبل اظهار کرد: یک ملیون 496 هزار تن چغندرقند پاییزه در کشور خریداری شد که 79 درصد از این میزان در استان خوزستان خریداری شده است.

امیری زاده گفت: با توجه به کمبود و تنش آبی از مجموع 88 هزار و 660 هزار هکتار سطح مصوب کشت های تابستانه 74 درصد معادل 66 هزار هکتار در سطح استان اجرا شده است.

وی به محصولات فصلی و دائمی در سال زراعی 1401-1400 اشاره و عنوان کرد: سطح زیر کشت محصولات زراعی فصلی در سال زراعی 1401-1400 ، 878 هزار هکتار پیش بینی شده که این میزان با احتساب کشت های دائمی در کل به یک میلیون و 43 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه به برنامه الگوی کشت محصولات پاییزه اشاره و عنوان کرد: برنامه الگوی کشت پیشنهادی برای محصولات پاییزه در استان خوزستان با توجه به منابع آبی قابل استفاده در حوزه های آبریز برنامه‌ریزی خواهد شد. 

امیری زاده همچنین به سطح زیر کشت محصولات دائمی و فصلی در  6 حوزه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون، جره و هندیجان اشاره و بیان کرد: 632 هزار هکتار مجموع سطح زیر کشت محصولات فصلی در این 6 حوزه آبریز در استان خواهد بود.  

وی ضمن اشاره به نیاز آبی محصولات پاییزه بر اساس حوزه های آبریز تا زمان برداشت در سال زراعی 1401-1400 گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در مجموع برای کشت های فصلی پاییزه در 6 حوزه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون، جره و هندیجان 5 میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم که این میزان با احتساب کشت های دایمی در استان به 6 میلیارد و 759 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

امیری زاده با بیان این مطلب که حوزه آبریز دز برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است خاطر نشان کرد: به دلیل سطح بالای زیر کشت در این حوزه و همچنین میزان بالای کشت محصولات استراتژیک از جمله گندم، جو، چغندرقند پاییزه و کلزا حوزه آبریز دز از اهمیت بسزایی برای استان برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خاتمه ضمن اشاره به ارائه آمار برنامه کشت پاییزه استان، از سازمان آب و برق خوزستان خواست با توجه به ظرفیت های آبی موجود، میزان آبی که می تواند برای این کشت ها تامین کند را اعلام کرده تا برنامه ریزی های لازم برای کشت های پاییزه انجام شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید