Iranian Agriculture News Agency

پیام خداحافظی وزیر جهاد کشاورزی با مردم ایران

فاز 3 کارآزمایی بالینی واکسن کوو پارس رازی آغاز شد

وزیر جهاد کشاورزی در پیامی از تمام مردم ایران، کشاورزان و بهره‌برداران بخش ککشاورزی خداحافظی کرده و حلالیت طلبید.

فاز 3 کارآزمایی بالینی واکسن کوو پارس رازی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در پیام خداحافظی از مردم ایران، کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی اظهار کرد: از تمام حمایت‌های مقام معظم رهبری که به ویژه در خصوص واکسن رازی نوشته‌های دلگرم کننده‌ای را برای ما ارسال کردند سپاسگذارم. از رئیس جمهوری بابت اعتمادی که به من داشتند و من را برای تصدی گری وزارت جهاد کشاورزی انتخاب کردند تشکر می‌کنم، همچنین از مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به بنده و از مجلس جدید برای حمایت از بخش کشاورزی تشکر می‌کنم.

وی افزود: از تمام دستگاه‌های بازرسی، دیوان محاسبات و دستگاه‌های امنیتی که ما را حمایت کردند قدردانی می‌کنم، همچنین از تمام مردم شریف ایران به ویژه کشاورزان عزیز، بهره‌برداران، فعالان بخش کشاورزی سپاسگذارم و حلالیت می‌طلبم. اگر قصوری در بخش مدیریتی بنده و تیم بنده بوده عذرخواهی می‌کنم.

خاوازی ادامه داد: از تمام پرسنل وزارت جهاد کشاورزی که در روستاها و دهستان ها در شرایط سخت قرنطینه مشغول به کار هستند تشکر می‌کنم.

آغاز تولید صنعتی واکسن کوو پارس از پاییز

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام خبر اخذ مجوز فاز 3 کارآزمایی بالینی واکسن کوو پارس موسسه واکسن و وسرم سازی رازی تصریح کرد: این موسسه اولین واحد در ایران بود که کار را برای تولید واکسن کرونا شروع کرد، ما به هیچ وجه مسائل علمی را فدای مسال تبلیغاتی نکردیم، مطالعات پیش بالینی را بر روی حیوانات انجام دادیم که یکی از گسترده ترین مطالعات بود، بعد وارد فاز بالینی 1 و 2 شدیم که با موفقیت طی شد و امروز با اخذ مجوز، فاز 3 کارآزمایی بالینی واکسن کوو پارس بر روی 41 هزار نفر شروع خواهد شد و یکی از افتخارات کشور محسوب می شود.

وی از همه مردم خواست: به این موسسه کمک کنند تا بتواند تولید صنعتی خود را از پایان مهرماه شروع کند.

خاوازی تاکید کرد: این واکسن از واکسن‌های پیشرفته نوترکیب در جهان است که سطح ایمنی زایی بالایی دارد و تنها واکسنی است که توانسته کل سیستم ایمنی را در آزمایشات تحریک کند.

وی افزود: این واکسن اثر منفی با واکسن های زده شده قبلی ندارد و از کمترین دز مصرفی برخوردار است که برای ایران و کشورهای دیگر سلامت به همراه خواهد داشت.

آثار کرونا و چالش خشکسالی در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان چالش‌های 15 ماهه وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ما با مسئله تامین نهاده‌های دامی و تامین ارز مواجه بودیم که از عقب افتادگی 4 تا 5 ماهه برخوردار بود، صدمات بالای کرونا به بخش تولید یکی دیگر از چالش‌های ما در این دوره به ویژه در بخش دام، طیور، آبزی‌پروری و پرورش گل و گیاه بود.

وی افزود: شوک تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی در بخش باغبانی، زراعت و دام و طیور پیش از شروع تصدی گری من به وجود آمد که برای آن تمهیداتی اتخاذ شد.

خاوازی با بیان این که فشارهای ارزی، مسائل مرتبط با تحریم و نقل و انتقالات پول بسیار زیاد بود، عنوان کرد: کل اعتبارات ارز ترجیحی که در سال ۹۹ در نظر گرفته شده بود یک سوم میزان اعتبارات در سال ۹۷ بود و برای تدارک نهاده تولید، کشور را با چالش مواجه کرد.

وی ادامه داد: با آثار کرونا در بخش کشاورزی کار خود را شروع کردیم و با کرونا و خشکسالی باید بخش را به وزیر تحویل دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در این یک سال و ۴ ماه اختیارات تجارت و تنظیم بازار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نبود، ادامه داد: این اختیارات به وزارت صمت منتقل شده بود و نمی‌توانستیم تصمیماتی در این خصوص بگیریم.

100درصد مرغ اجداد کشور از نژاد لاین آرین است

خاوازی در رابطه با احیای مرغ لاین آرین عنوان کرد: برای ریل گذاری ها در بخش تولید، مشکلاتی در هسته‌های اولیه داشتیم و برنامه‌ای برای احیای مرغ لاین ایرانی آماده کردیم که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بود.

وی افزود: برای این کار مجری تعیین و مجتمع لاین بابل‌کنار را احیا کردیم که دستگاه‌های مختلف از جمله مجموعه وزارت دفاع، بنیاد کوثر، مجموعه ستاد مشترک نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه به ما کمک بسیاری کردند.

مقام عالی وزارت با اشاره به رشد چشمگیر صنعت تولید مرغ لاین آرین تصریح کرد: سهم مرغ لاین ایرانی در بخش اجداد به ۱۰۰ درصد، در مادری ۲۶ درصد و در جوجه یک روز به ۵ درصد رسیده و روز به روز در حال رشد است.

وی با بیان این که ما به ۵۰۰ میلیون عدد بذر سبزی و صیفی در کشور نیاز داریم که پیش از این به واردات وابسته بود، گفت: با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان، امروز به ۵۰ میلیون عدد واحد بذری رسیده‌ایم که شامل ۱۱ رقم در سال ۹۹ است، در حالی که در سال ۹۸ هیچ رقمی در زمینه بذر هیبرید نداشتیم.

ایجاد سیستم یکپارچه سازی اطلاعات در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با راه اندازی مرکز پایش و مدیریت یکپارچه اطلاعات بخش کشاورزی عنوان کرد: پیش از تصدی گری در وزارت جهاد کشاورزی در سازمان تحقیقات کارهای مربوط به رصد‌خانه سیستم یکپارچه سازی اطلاعات را انجام دادم و پس از آن در وزارتخانه پیاده سازی کردیم، امروز سیستم یکپارچه سازی اطلاعات در وزارتخانه راه اندازی شده است که یکی از رصدخانه های معتبر در سطح منطقه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: صدور سند برای کشاورزان با همکاری نزدیک ما با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بررسی و در قالب تفاهم نامه آماده شده است و به صدور سند برای کشاورزان سرعت خواهد بخشید.

خودکفایی در تولید کودهای پتاسه و فسفاته تا سال 1401

خاوازی با اشاره به این که در تامین کودهای پتاسه و فسفره به واردات وابسته بودیم، اظهار داشت: برنامه‌ریزی بسیاری برای افزایش ضریب خود اتکایی انجام شد و بسیاری از واحدهای داخلی را فعال کردیم، موارد بسیاری از خاک فسفات را برای تولید در داخل کشور تدارک دیده‌ایم و در کودهای فسفاته و پتاسه ضریب خود اتکایی دو برابر شده است؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۱ شاهد خودکفایی در تولید کودهای فسفاته و پتاسه باشیم.

وی ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که برای کود به وجود آمد و در راستای حمایت از کشاورزان، مبلغ 2 هزار میلیارد تومان را در قالب کشاورز کارت با سود ۱۲ درصد برای کشاورزان تامین کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ۴۰۰ هزار تن به سهمیه کود اوره اضافه کردیم، ادامه داد: برای اولین بار 2 میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره در کشور تدارک دیده شده است، همچنین در مقابل افزایش قیمت کود اوره مقاومت کردیم و کودهای وارداتی هم با حداقل هزینه در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی در رابطه با وابستگی به تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا گفت: این وابستگی در حالی بود که اولین تولید کننده ماهی قزل آلا در جهان هستیم، شرکت های بسیاری به ویژه شرکت های دانش بنیان را برای این کار بسیج کردیم و در سال ،۹۹ ۱۲۶ درصد کاهش واردات داشتیم و رشد خوبی در تولید تخم شپش زده به وجود آمد.

افزایش 24 درصدی صادرات محصولات کشاورزی درسال 99

وزیر جهاد کشاورزی درزمینه افزایش صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد: با وجود تمام محدودیت‌ها، زحمات کشاورزان و فعالان بخش باعث شد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ ، ۲۴ درصد از نظر تناژ و 6.7 درصد از نظر ارزش افزایش صادرات در محصولات کشاورزی داشته باشیم و تراز تجاری ما نزدیک به مثبت ۲ میلیارد دلار شده است.

وی در رابطه با افزایش تسهیلات بخش کشاورزی گفت: تسهیلات بخش مکانیزاسیون نسبت به سال ۹۷ سه برابر و در بخش گلخانه ۶ برابر شد و در مجموع ۳ هزار تا ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه شد.

انجام 56 میلیون هکتار کاداستر اراضی در سال 99

خاوازی در خصوص طرح‌های آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از ۱۲۷ هزار هکتار پروژه شبکه‌های فرعی آبیاری و زه‌کشی غرب و شمال غرب کشور، ۷۵ هزار هکتار در این دوره کوتاه انجام شد، در زمان شروع کار ما ۳۲ هزار هکتار از پروژه ۴۶ هزار هکتاری سیستان انجام شده بود که باقی مانده طرح در این دوره افتتاح شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی افزود: در سامانه های نوین آبیاری هم ۱۳۰ هزار هکتار تجهیز داشتیم و ۸۳ هزار هکتار زهکشی در گلستان، مازندران و گیلان انجام شده است.

مقام عالی وزارت در رابطه با اقدامات انجام شده در بخش جنگل و مرتع عنوان کرد: در آبخیزداری از سال ۹۲ تا ۹۸ ، 4.8 میلیون هکتار عملیات داشتیم و در سال 99 ، 1.2 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است که شهرهای پر ریسک در سیل مانند دروازه قران شیراز در قالب این پروژه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در حد نگاری از سال ۹۲ تا ۹۸ ، 44.6 میلیون هکتار انجام شده بود که در سال 99، ۵۶ میلیون هکتار کاداستر اراضی در مرتع اتفاق افتاد، همچنین زراعت چوب 5.5 برابر، جنگلکاری اقتصادی  ۱۵ برابر و توسعه گیاهان دارویی در جنگلها ۱۳ برابر متوسط ۷ سال گذشته بوده است.

تولید بذر و آنتی ژن آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که تب برفکی در قالب یک پروتکل بهداشتی در سازمان دامپزشکی نگاشته شد، تصریح کرد: پس از آن شرکت های دانش بنیان برای تولید واکسن تب برفکی آماده شدند، همچنین پروتکل های بهداشتی که از موانع صادراتی در شیر، لبنیات، روده و بسیاری از اندامک‌ها بود با کشورهای مختلف هماهنگ شد تا برای صادرات آبزیان به چین و روده به اتحادیه اروپا موانع برداشته شود.

وی با اشاره به مهار آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال 99 گفت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان با پروتکل های سازمان دامپزشکی در سال گذشته مهار شد و برای اولین بار بذر و آنتی ژن این آنفولانزا در کشور تولید شد، در حال حاضر ایران جز کشورهایی است که می‌تواند آنتی ژن آنفولانزای فوق حاد پرندگان را تولید کند.

60 هزار هکتار کشت قراردادی دانه‌های روغنی در کشور

خاوازی در رابطه با توسعه دیمزارها عنوان کرد: در بخش زراعت با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تفاهم‌نامه‌ای را برای استفاده از پتانسیل های تولید در دیمزار ها منعقد کردیم که مورد تایید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت و کشت در سطح ۶۰۰ هزار هکتار در دیمزارها انجام شد که علیرغم خوشکسالی عملکرد خوبی داشت.

وی ادامه داد: برای اولین بار صادرات بذر ذرت در این مدت صورت گرفت و امسال ۶۰ هزار هکتار کشت قراردادی در زمینه دانه‌های روغنی انجام شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بخش باغبانی توسعه گلخانه‌ها از ۸ هزار هکتار در سال ۹۲ به ۲۳ هزار هکتار در حال حاضر رسیده است.

وی افزود: راه اندازی برنامه رویش در شبکه آموزش در بخش ترویج انجام شد کهاین برنامه گفتگو محور بوده و ارتباط خوبی بین کشاورزان و بخش ایجاد کرده است.

خاوازی با بیان این که برای اولین بار پاسپورت بذر توسط ایران به رسمیت شناخته شد، عنوان کرد: تجارت بذر توسط جمهوری اسلامی ایران در قالب اعتبارنامه ایستا مورد تایید قرار گرفته و ایران به باشگاه تجارب پیوسته است.

وی در ادامه اظهار داشت: مجوز اولین پارک علم و فناوری کشاورزی در مدت کوتاه گرفته شد، همچنین مرکز ملی ذخایر ژنتیک تاسیس شد.

افزایش قیمت گندم و حمایت از دام‌های مولد عشایر

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب مجلس شورای اسلامی که مورد حمایت ما هم قرار گرفت، بحث اصلاح قانون خرید تضمینی بود که شورای قیمت گذاری و سیاست‌های حمایتی تشکیل شد و در طول یک سال و ۴ ماه گذشته قیمت گندم از ۲۵۰۰ تومان به ۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در شرایط خشکسالی که عشایر دام های سبک را به کشتارگاه بردند یک مصوبه‌ای داده شد که دام های مولد عشایر نگهداری شده و نهاده دامی به آنها تعلق گیرد و دام‌های دیگر آنها برای تامین ذخایر استراتژیک کشور خریدار شود.

اجرای طرح مسکن کارمندان وزارت جهاد کشاورزی

مقام عالی وزارت با بیان این که مسائل رفاهی کارمندان بسیار مهم است، تصریح کرد: بنیاد ایجاد مسکن را برای تمام اقشار وزارت جهاد کشاورزی طراحی و قراردادی را با وزارت راه منعکس کردیم که وزرای جدید هفته آینده آن را امضا خواهند کرد، امیدوارم کارمندان ما از این قرارداد بهره مند شده و بتوانند صاحب مسکن شوند.

وی در رابطه با جلوگیری از فساد و رانت در بخش کشاورزی گفت: در فروردین سال ۱۴۰۰ ثبت سفارش نهاده‌های دامی و کشاورزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد و ما در مقابل کالاهای موجود در بنادر ارز را تامین کردیم که بخش زیادی از نگاهداشته شدن کالا در بنادر و نبود ارز را پایان داد، همچنین پنجره واحد مجوزها ساخته شد که بیش از ۱۸۰ مجوز به صورت آنلاین توسط این پنجره صادر می‌شود و صدور سند منازل شهری مراجعه به منابع طبیعی خاتمه می یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید