Iranian Agriculture News Agency

توسعه کشت گلخانه‌ای در استان قزوین رقم خورد؛

سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی در شهرک گلخانه‌ای نودهک

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان قزوین گفت: حدود ۲ هزار میلیارد ریال برای ایجاد واحدهای تولیدی در فاز نخست شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی در شهرک گلخانه‌ای نودهک

به گزارش خبرنگار ایانا استان قزوین، سید محمدرضا حسینی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان قزوین با اعلام این خبر افزود: کار واگذاری قطعات فاز نخست شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان به پایان رسیده و ۶۲ هکتار زمین به سرمایه گذاران برای ایجاد گلخانه واگذار شده است.

وی یادآور شد: براساس مفاد قرارداد بین شرکت شهرک‌های کشاورزی با سرمایه گذاران، سرمایه گذارانی که در شهرک گلخانه‌ای زمین دریافت کرده اند تا ۶ ماه پس از واگذاری اراضی مهلت دارند تا برای ساخت و ساز اقدام کنند در غیر این صورت اراضی در اختیار گذاشته شده به آنها خلع ید شده و به سرمایه گذاران جدید واگذار می شود.

این مسوول با بیان اینکه بیشتر قطعات آماده سازی در شهرک گلخانه‌ای نودهک دارای یک هکتار مساحت هستند، گفت: طی سال گذشته و امسال ۱۶ قطعه از اراضی واگذار شده از سرمایه گذارانی که به تعهدات خود عمل نکرده بودند خلع ید و بازپس گرفته شد که از این تعداد ۱۲ قطعه به سرمایه گذاران جدید واگذار شد.

وی یادآور شد: به طور میانگین برای ایجاد هر هکتار گلخانه در شرایط فعلی حدود ۶۰ میلیارد ریال اعتبار و سرمایه گذاری نیاز است.

 مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان قزوین گفت: پیش بینی می شود با راه اندازی واحدهای تولیدی در فاز اول شهرک گلخانه‌ای نودهک سالانه بیش از ۱۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی گلخانه‌ای در این مجموعه تولید شود.

وی اظهار داشت: همچنین پیش بینی می شود با راه اندازی واحدهای تولیدی فاز نخست این شهرک گلخانه‌ای برای ۶۰۰ نفر اشتغالزایی شود.

حسینی با بیان اینکه ۱۰ واحد گلخانه‌ای با پیشرفت بالای ۴۰ درصد در شهرک گلخانه‌ای نودهک وجود دارد که امیدواریم کار ساخت و بهره برداری از آنها تا پایان امسال انجام شود، افزود: ابلاغ دیر هنگام اعتبارات تسهیلات و مسایل و مشکلات سرمایه گذاران در دریافت وام از بانک‌ها کار ساخت واحدها را طولانی‌تر کرده است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان قزوین در ادامه با بیان اینکه آماده سازی فاز دوم شهرک گلخانه‌ای نودهک را منوط به تامین آب از محل سد نهب در دستور کار قرار داریم ، افزود: با وجود موافقت برای تخصیص ۱۰ هزار متر مکعب آب از محل این سد به شهرک گلخانه‌ای نودهک به دلیل خشکسالی و مشکلات تامین آب هنوز این مهم عملیاتی نشده است.

وی افزود: سرمایه گذاران استقبال خوبی از فعالیت در حوزه گلخانه دارند و در صورت آماده سازی اراضی فاز دوم به نظر می رسد در زمان کوتاهی اراضی مربوطه واگذار شوند.

این مسوول همچنین در خصوص گازرسانی به شهرگ گلخانه‌ای نودهک نیز گفت: ۱۰ کیلومتر خط انتقال گاز در این خصوص انجام شده و یک محدوده ۴۰۰ متری باقی مانده که قبل از این به دلیل قرارگیری در مجاورت یک تپه باستانی کار آن ناتمام باقی مانده بود اما با کاوش‌های باستان شناسی و مجوز میراث فرهنگی به زودی خط انتقال این محدوده نیز عملیاتی می شود.

حسینی یادآور شد: تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال برای آماده سازی فاز نخست شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان از محل اعتبارات دولتی هزینه شده که البته این مهم شامل هزینه اجرای طرح‌های زیرساختی بوده چرا که زمین این شهرک از محل اراضی ملی تامین شده است.

وی در ادامه با اشاره به مزایا و تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاران در شهرک‌های گلخانه‌ای،گفت: سرمایه گذاران در ابتدا ۳۰ درصد هزینه‌های واگذاری زمین را می پردازند و مابقی را طی سه سال به شکل اقساطی پرداخت خواهند کرد.

این مسوول گفت: اگر خود سرمایه گذاران بخواهند زمینی خارج از شهرک گلخانه‌ای را برای ساخت گلخانه تهیه کنند باید هزینه‌های زیرساختی فراوانی را از جمله انتقال آب، برق و گاز متحمل شوند در صورتی که زمین در شهرک گلخانه‌ای نودهک به همراه این زیرساخت ها در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

گفتنی است، ایجاد شهرک گلخانه‌ای نودهک از مصوبات ریاست جمهوری به استان قزوین در سال ۹۵ به شمار می‌رود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید