Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگو با ایانا خبر داد:

آذربایجان شرقی رتبه دوم کشور در تولید زردآلو، سیب و آلبالو

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۳.۵ درصد باغات کشور در استان قرار دارد.

آذربایجان شرقی رتبه دوم کشور در تولید زردآلو، سیب و آلبالو

 اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان این‌که آذربایجان شرقی دارای ۱۰۳ هزار هکتار باغ درختان مثمره است، اظهار کرد: این استان از نظر سهم باغات کشور دارای رتبه هفتم و از لحاظ تولید محصول با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، رتبه ششم کشور را به اختصاص داده است.

وی در خصوص محصولات عمده باغی استان، تشریح کرد: محصول سیب با سطح بارور ۳۴ هزار و ۲۴۳ هکتار، انگور با سطح بارور ۱۷ هزار هکتار، گردو با سطح بارور ۱۱ هزار و ۱۱۹ هکتار، زردآلو با سطح بارور ۸۴۷۱  هکتار و بادام با سطح بارور ۴۷۷۲ هکتار، محصولات عمده باغی تولید شده در استان را شامل می‌شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به جایگاه استان در حوزه تولید محصولات باغی کشور، افزود: آذربایجان شرقی  در تولید زردآلو، سیب و آلبالو دارای  رتبه دوم، در تولید گردو دارای رتبه سوم، در تولید گوجه فرنگی گلخانه ای و گل محمدی دارای رتبه چهارم و در تولید  انگور دارای رتبه پنجم کشوری است.

وی در خصوص آخرین وضعیت باغات  هسته دار در استان نیز اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات هسته دار استان بالغ بر ۲۱ هزار و ۶۱۸ هکتار بوده که از این اراضی سالانه بیش از ۱۶۸ هزار تن محصول به دست می‌آید.

 فتحی افزود: ۱۰۰ هزار تن محصول هسته دار باغی  که معادل ۶۰ درصد از کل محصولات تولیدی هسته دار استان می‌شود، بصورت خشکباری و در صنایع غذایی استان، فرآوری شده و سپس جهت مصرف به استان‌های همجوار و کشورهای همسایه صادر می شود.

وی گفت: ۴۰ درصد باقی از محصولات هسته دار، معادل ۶۸ هزار تن، به صورت تازه خوری در داخل استان و استان‌ های همجوار مصرف می‌شود

رئبس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص این محصولات، افزود: زردآلو با ۹۲۸۵ هکتار، هلو ۴۰۰۰ هکتار و گوجه با ۳۵۰۸ هکتار، بیشترین سطح زیر کشت باغات هسته دار استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: شهرستان‌های شبستر با ۵۰۰۰ هکتار، مرند با ۳۳۵۹ هکتار و جلفا با ۳۲۳۰ هکتار نیز دارای بیشترین سطح زیر کشت باغات هسته دار استان هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید