Iranian Agriculture News Agency

مدیر ترویج و هماهنگی کشاورزی آذربایجان غربی:

اخذ پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها در چهار محصول کشاورزی در آذربایجان غربی

مدیر ترویج و هماهنگی کشاورزی آذربایجان غربی، از اخذ پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها در چهار محصول خیار گلخانه ای، توت فرنگی گلخانه ای، قارچ خوراکی و نخود در شهرستانهای ارومیه و نقده از سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد.

 اخذ پروانه نشان حد مجاز آلاینده ها در چهار محصول کشاورزی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، برای اولین بار در استان  این پروانه در محصولات گلخانه ای و قارچ خوراکی اخذ گردیده است. 

احمدیان افزود: امسال طرح ترویج فرهنگ تولید و مصرف محصولات گواهی شده و استاندارد با تاکید بر توان افزایی جوامع محلی ، در راستای اجرای تفاهم‌نامه فی مابین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و دفتر توسعه فعالیت های زنان روستایی و عشایری موسسه آموزش و ترویج در سطح چهار شهرستان ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب و نقده در قالب شش سایت با تنوع محصولاتی شامل توت فرنگی و خیار گلخانه‌ای،  قارچ خوراکی سیب درختی ،هلو و نخود دیم به اجرا درآمده است. 

وی اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح فرهنگ سازی در مورد تولید و مصرف  محصولات گواهی شده و استاندارد به همراه مدیریت منابع آب و خاک و کمک به پایداری منابع و محافظت از آنها و افزایش بهره وری تولید با ترویج روشها و فنون جدید کشاورزی  در بین زنان روستایی و عشایری است.

احمدیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر موفق به اخذ پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده ها و گواهی استاندارد در ۴ محصول خیار و توت فرنگی گلخانه ای ، قارچ خوراکی و نخود شدیم که اخذ پروانه برای دو محصول سیب درختی و هلو نیز در دست اقدام است. 

وی اضافه کرد: در این طرح ضمن تشکیل کارگروه های استانی و شهرستانی و انتخاب سایت‌ها ومدیران کنترل کیفیت،  ثبت مشخصات بهره‌برداران و آزمون آب و خاک در سایت مورد نظر انجام و دوره های آموزشی تخصصی برای هر محصول برگزار گردید . 

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح ۲۴ دوره آموزشی به تعداد ۳۶۰ نفر روز برای زنان روستایی برگزار شد و ضمن کاهش و کنترل مداوم نهادهای بیولوژیک و غیرشیمیایی مرتبط با عوامل خسارت زای هر محصول، نمونه‌برداری محصول جهت تعیین باقیمانده سموم انجام و نهایت منجر به اخذ ۴پروانه کاربرد نشان‌ حد مجاز آلاینده‌ها و گواهی استاندارد در سطح استان شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید