Iranian Agriculture News Agency

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مطرح کرد:

برنامه تحول در بخش کشاورزی با رویکرد جهادی

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی بر ایجاد تحول در بخش کشاورزی با رویکرد جهادی تاکید کرد.

برنامه تحول در بخش کشاورزی با رویکرد جهادی

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 1 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود، اظهار کرد: از رئیس جمهور منتخب به خاطر اعتماد به اینجانب برای تصدی کرسی وزارت جهاد کشاورزی تشکر می‌کنم، همچنین از نمایندگان مجلس و کمیسیون کشاورزی برای حمایت از کشاورزان و امنیت غذایی کشور بسیار سپاسگزارم.

وی افزود: اقدامی که مجلس در خصوص شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی انجام داد، درد 40 ساله کشاورزان این کشور بود و امروز قانون امنیت غذایی که در دستور کار مجلس است، دردهای چندین ساله کشاورزان کشور را برطرف خواهد کرد و بسترساز یک تحول برای کشاورزان ایران خواهد شد.

ساداتی نژاد با اشاره به این که کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور است، گفت: تامین غذای مردم در تمام دنیا بر عهده دولت‌ها است و در قانون اساسی کشورها هم آمده، در کشور ما هم این قانون به همین شکل وجود دارد؛ امنیت غذایی امروز اولیت اول کشورها است و در دولت‌ها هیچ چیز بالاتر از امنیت غذایی و اولویتی بالاتر از تامین غذای مردم نیست.

وی افزود: امروز در دنیا امنیت غذایی ارتقا پیدا کرده است و از کف تامین غذا به قدرت غذا رشد پیدا کرده‌ است؛ امروز کشورها به دنبال رسیدن به اقتدار غذایی هستند و اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه از اقتدار ملی کشورها معرفی می‌شود، بنابراین امروز در دنیا در بین کشورها برای رسیدن به قدرت غذایی رقابت وجود دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم ادامه داد: برای این که قدرت غذایی ایجاد شود ما به اقتدار کشاورزی نیاز داریم و محصولات کشاورزی تولیدکننده قدرت غذا هستند اما ما در ایران در چه شرایطی قرار داریم؟ ظرفیت کشاورزی در ایران بی نظیر است.

وی با بیان این که ظرفیت‌های خوبی در منابع طبیعی و منابع انسانی در کشور داریم، تصریح کرد: 84 میلیون هکتار مرتع، 14 میلیون هکتار جنگل، 120 میلیون واحد دامی، 38 میلیون هکتار اراضی با شرایط کشت بالقوه، 18 میلیون هکتار اراضی در حال کشت، 2700 کیلومتر مرز آبی با ظرفیت‌های فوق‌العاده شیلاتی، سهم 11.6 درصدی در تولاید ناخالص داخلی، سهم 19 درصدی اشتغال کشور، سهم 20 درصدی صادرات غیر نفتی کشور مربوط به بخش کشاورزی است و 4.5 میلیون نفر بهره‌بردار در این بخش وجود دارد که جمعیتی بیش از 20 میلیون نفر را شامل می‌شود.

ساداتی نژاد با اشاره به این که یک سوم ظرفیت نیروی انسانی کشور در بخش کشاورزی هستند، خاطرنشان کرد: 10 هزار محقق و هیئت علمی، جمع کثیری دانش آموخته در دانشگاه‌های کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه‌های مختلف، مراکز تحقیقاتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در خدمت کشاورزان کشور قرار دارند و این ظرفیت قدرت کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: این ظرفیت حاکی از این است که ما می‌توانیم در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا دارای اقتدار غذایی باشیم؛ کرسی که امروز در اختیار جمهوری اسلامی ایران نیست. ما با این ظرفیت‌های بی نظیر انسانی و منابع طبیعی باید در جایگاه خودمان در حوزه غذا و کشاورزی در جنوب غرب آسیا بنشینیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم با تاکید بر این که برای اقتدار کشاورزی به تحول کشاورزی ایران نیاز داریم، گفت: برنامه ای که در دولت سیزدهم برای وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده با چشم انداز رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نگاشته شده است.

وی افزود: طرح تحول کشاورزی ایران با رویکرد جهادی با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری و قولنین موجود، 16 چالش اساسی بخش کشاورزی را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن و با تفکر سیستمی، 25 راهبرد را ارائه کرده است.

ساداتی نژاد با بیان این که امروز نگاه به کشاورز تنها نگاه به تولیدکننده غذا نیست، ادامه داد: کشاورز امروز تولیدکننده قدرت برای جمهوری اسلامی است اما 4 اصل بر این برنامه حاکم است که اعم از "همه باهم" شعار جهاد سازندگی است که روستاها را آباد و مناطق محروم را محرومیت زدایی کرد و ما باید به اصل «همه با هم برای رشد و پیشرفت کشاورزی» برگردیم که در بخش جهاد کشاورزی مغفول مانده است.

وی افزود: تمام عناصر هفت گانه سیستم جهش تولید باید باهم فعالیت کنند و ما در کنار نمایندگان مجلس برای تحول کشاورزی و رفع مشکلات آن، همان طور که در کمیسیون کشاورزی به مناطق مختلف رفتیم، به این روند ادامه خواهیم داد و مشکلات بخش را برطرف خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم با بیان این که اصل دوم اصل «ما می توانیم» است، عنوان کرد: مشکلات در بخش کشاورزی فراوان است، مشکلات اقتصادی زیاد است اما ما کشاورزان این کشور،‌ سیاست گذاران، نخبگان کشاورزی، تشکل‌های صنفی و فعالان بخش معتقد هستیم با تحول در کشاورزی زمینه ساز تحول در سایر بخش‌ها خواهیم بود و اشتغال پایدار را به ارمغان خواهیم آورد.

وی در رابطه با اصل سوم با عنوان «یک بار برای همیشه» بیان کرد: ما مشکلاتی داریم که طولانی مدت در کشاورزی وجود دارد، یک بار برای همیشه در دولت سیزدهم این مشکلات را برطرف خواهیم کرد که یکی از این مشکلات بحث سند زمین های کشاورزی است و با روند فعلی تا 30 سال آینده زمین های کشاورزی صاحب سند نخواهد شد. ما در طول 4 سال این دوره تمامی زمین های کشاورزی را صاحب سند خواهیم کرد و جشن اتمام سند زمین‌های کشاورزی را به عنوان این که کشاورز ما پس از 40 سال صاحب هویت شود، خواهیم گرفت.

ساداتی نژاد افزود: کشاورز ما 40 سال است که با این درد مواجه است و برای دریافت وام باید 3 نفر ضامن به بانک ارائه کند،‌ در حالی که 100 هکتار زمین دارد اما سندی برای آن ندارد.

وی با بیان این که اصل چهارم این است که هیچ تصمیمی گرفته نخواهد شد، مگر بر مبنای علم؛ تصریح کرد: ما کشاورزی را اقتصاد می دانیم، نگاه غیر اقتصادی و غیر تجاری و نگاه معیشتی به کشاورزی را قبول نداریم. دلیل این که در کشاورزی سرمایه ورود نکرده همین است، کشاورزی هم مانند اقتصاد صادرات و واردات دارد و این مفهوم که دچار کمبود یا بیش‌بود در کشاورزی هستیم درست نیست.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزی با نگاه تجاری و اقتصادی می‌تواند امنیت غذایی مردم را تامین کند، نگاه ما به کشاورزی و دامداری نگاه بنگاه تولیدی است؛ این بخش‌ها بنگاه‌های خیریه نیستند و سود و زیان دارند، محصول کشاورزی و دامپروری قیمت تمام شده دارد بنابراین باید با قیمت واقعی با این محصولات برخورد کنیم و باید از قیمت دستوری پرهیز شود.

وی افزود: ما نباید از جیب کشاورز و دامدار یارانه بدهیم، کشاورزی و دامداری باید کار خود را به عنوان بنگاه اقتصادی انجام دهد.

ساداتی نژاد تاکید کرد: اگر ما یارانه به بخش کشاورزی ندهیم عقب می‌ماند، سرمایه گذاری در این بخش انجام نمی‌شود و باعث مهاجرت می‌شود، پولی را که دولت‌ها می‌خواهند بعدا در این بخش هزینه کنند در همان ابتدا به کشاورز و روستایی یارانه بدهند بنابراین تلاش ما این است تا با استفاده از ظرفیت عظیم اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و تشکل‌ها و با رعایت حال مصرف‌کنندگان، تامین مناسب نهاده و قیمت رقابتی بازار را بتوانیم تنظیم کنیم و دست واسطه‌ها حذف شود و هزینه مازاد مصرف کننده هم حذف شود.

وی افزود: ما باور داریم بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی می‌توانند نقش موثری در تصمیم‌گیری و سیاست گذاری‌ها داشته باشند، اعتقاد ما این است که واقعی ترین بخش خصوصی ما کشاورزی است و واقعی ترین بخشی که اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده همین بخش کشاورزی است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم با اشاره به بخش‌های فراموش شده در بخش کشاورزی کشور گفت: روحیه و عزم جهادی از این وزارت خانه رفته است و باید نگاه جهادی به این وزارت خانه بازگردد، روستا فراموش شده که این اتفاق از زمان ادغام جهاد سازندگی با کشاورزی رقم خورده است، روستا کانون تولید است و امروز بیش از 20 دستگاه متولی روستا هستند، روستاهای ما بی پناه مانده‌اند و ما در حال مدیریت روستا به سمت شهری شدن هستیم و باید مجددا متولی واحد برای روستاها در نظر گرفته شود تا مهاجرت کاهش پیدا کند، بنابراین لایجه سازمان جهاد سازندگی روستایی که مورد نظر رئیس جمهور هم هست به مجلس فرستاده خواهد شد.

وی افزود: موضوع بعدی کشت دیم است که فراموش شده در حالی که ظرفیت فراوانی در این زمینه داریم، دنیا 70 درصد از محصولات خود را به صورت دیم تولید می‌کند و 30 درصد محصولش آبی است اما در کشور ما این رویه برعکس است، عمده تولید ما آبی است  و هم در توسعه و هم در بهره‌وری ظرفیت‌های دیم ما رها شده است، بنابراین در برنامه به این مسئله تاکید شده است.

ساداتی نژاد در رابطه با بخش شیلات عنوان کرد: شیلات کشور ما ظرفیت فوق‌العاده در اشتغال و تولید ثروت دارد؛ در کشوری که 2700 کیلومتر مرز آبی دارد، مخازن موجود در داخل کشور 50 درصد از پرورش ماهی کشور را تولید می‌کنند، ما الگوی توسعه ساحل و دریا، پرورش ماهی در دریا و پرورش میگو در ساحل را فراموش کرده‌ایم، بنابراین این بخش در برنامه مورد توجه قرار گرفته است و در این دوره به آن پرداخته خواهد شد.

وی در زمینه برنامه تحولی در بخش کشاورزی گفت: در وزارت جهاد کشاورزی ما تفویض اختیارات گسترده به استان‌ها و شهرستان‌ها خواهیم داشت، ما بوروکراسی را در وزارت جهاد کشاورزی خواهیم شکست تا در استان و شهرستان تصمیمی برای مشکلات کشاورزی، دامپروری و منابع طبیعی گرفته شود؛ همچنین از قطب‌های تولید کشاورزی کشور به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد.

ساداتی نژاد با اشاره به حرکت به سوی کشاورزی تجاری اظهار کرد: کشاورزی کشور معیشتی است و باید کشاورزی در کشور ما به سمت کشاورزی تجاری حرکت کند که این امر باعث جهش تولید در کشور خواهد شد و به این منظور چند بند را در برنامه خود لحاظ کرده‌ایم و حتما اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: اولین بند کشاورزی قراردادی است؛ کشاورز ما تا چه زمانی باید تولیدزکند اما محصول روی دستش بماند؟ پیاز، سیب زمینی و سایر صیفی جات. در هیچ کشوری چنین نوع کشتی وجود ندارد؛ در دنیای امروز بذری کاشته نمی‌شود مگر مشتری آن مشخص باشد، این هدف در طول 4 سال آینده پیگیری خواهد شد و ما کشاورزی قراردادی را رویه خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم ادامه داد: امروز یک درصد از تولید کشور به صورت کشاورزی قراردادی است اما در دنیا متوسط 40 درصد کشت قراردادی انجام می‌شود، بنابراین تلاش می‌کنیم کشاورزی را به خصوص برای کشاورزان خرده مالک به این روش سودمند کنیم.

وی تاکید کرد: کشاورزان پیش از کشت باید با صنایع مربوطه قرار داد بسته باشند و مورد حمایت قرار گیرند و کشاورزانی که پول ندارند محصولشان بیمه شود تا عملکردش افزایش یابد.

ساداتی نژاد در رابطه با ایجاد زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی گفت: زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی را در بنگاه‌های تولیدی رونق خواهیم داد تا بتواند از کشاورزی قراردادی حمایت کند و کشاورزی را بر مبنای اقلیم توسعه خواهیم داد؛ طرح کشاورزی پایدار در همه دشت های کشور برمبنای توان اکولوژیک منطقه طراحی خواهد شد و در لایحه سنواتی هر کدام از این دشت‌ها برای اجرای الگوی کشت ردیف مستقل خواهند گرفت.

وی با بیان این که اجرای الگوی کشت برای کشاورزی تجاری یک ضرورت است، ادامه داد: یکی از مواردی که یک بار برای همیشه باید حل شود اجرای الگوی کشت است، در همه برنامه ها به اجرای الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی تاکید شده است اما چرا اجرا نشده است؟ ما در علم و تکنیک در کشور مشکل نداریم اما در اجرا دچار مشکل بوده‌ایم؛ به این دلیل که اگر به کشاورز خربزه‌کار و طالبی‌کار بگوییم به جای این محصول آب‌بر گیاهان دارویی کشت کن که کم آب‌بر است باید بداند که محصولش را چه کسی می‌خرد، او 40 سال محصول دیگری کاشته که بازار مشخصی داشته است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اجرای الگوی کشت با کشاورزی قراردادی و با تضمین قیمتی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده است اجرایی می شود و آن زمان است که ضایعات کشاورزی کاهش خواهد یافت؛ امروز 40 هزار میلیارد تومان ضایعات کشاورزی داریم که 30 درصد است و 13 میلیارد متر مکعب آب برای این تولید هزینه شده است که با اجرای کشاورزی تجاری این مسئله برطرف خواهد شد.

وی با بیان این که مسئله بعدی نداشتن اطلاعات و سامانه یکپارچه است، عنوان کرد: رصدخانه کشاورزی ایران تا سال 1401 در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی خاوهد شد تا تصمیمات بر مبنای داده و اطلاعات باشد، تقویت امنیت غذایی پایدار سرلوحه وزارت خانه خواهد بود، همچنین استمرار خودکفایی کالاهایی اساسی، قطع وابستگی هسته‌های تولید، احیای مرغ لاین آرین و تولید دانه‌های روغنی و کالاهای اساسی در برنامه به صورت مفصل ذکر شده است.

ساداتی نژاد در رابطه با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد زمین های کشاورزی به سمت یکپارچگی و اقتصادی شدن برود، در خصوص کشاورزی دانش بنیان ضعف ما نبود علم در حوزه کشاورزی است بنابراین تلاش می‌کنیم در این زمینه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با فرصت مطالعاتی مزرعه اعضای هیئت علمی، بتواند در کنار کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: در خصوص بازار و تجارت اجرای کامل قانون تمرکز را انجام خواهیم داد تا بازار و تجارت در کنار تولید قرار گیرد، دردی که سال‌ها است کشاورزی ایران از آن رنج می‌برد و باعث شده تولید بر روی دست کشاورز بماند.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در رابطه با مدیریت ریسک کشاورزی و بیمه گفت: ما به سمت مدیریت بحران خواهیم رفت و تلاش می‌کنیم سطح و پوشش بیمه‌های کشاورزی را ارتقا و تنوع این بیمه‌ها را افزایش دهیم.

وی با بیان این که ظرفیت باغبانی مزیت نسبی کشاورزی ایران است؛ اذعان کرد: به این بخش کمتر توجه شده و مکانیزاسیون در آن ضعیف بوده است، همچنین صنایع تبدیلی هم کمتر در حوزه باغبانی ورود کرده در حالی که این بخش بسیار ارزآور است.

ساداتی نژاد ادامه داد: در بخش گلخانه‌ها و حوزه گیاهان دارویی با شدت توسعه را پیگیری خواهیم کرد، همچنین توسعه زنجیره‌های ارزش و میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در منطقه مکران پیگیری خواهد شد.

وی با بیان این که یکی از موضوعات برنامه فساد ستیزی است، تصریح کرد: ما از انحصار جلوگیری خواهیم کرد و شرکت های تعاونی و تشکل‌ها را به میدان خواهیم آورد و نظارت را مردمی خواهیم کرد، سامانه سوت‌زنی برای گزارش‌های فساد را در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم با رفع نواقص احتمالی قانونی از زمین‌خواری جلوگیری کنیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم ادامه داد: در حوزه دام، طیور و آبزی پروری تلاش بی وقفه‌ای وجود دارد و ما تمام ظرفیت تولید پروتئین را به کار خواهیم گرفت؛ امروز 40 درصد از مرغداری‌ها خالی است و ما باید نگاهمان به تنظیم بازار را عوض کنیم و باید حداکثر تولید را به کار ببندیم.

وی افزود: در حوزه تامین گوشت قرمز باید به سمت توسعه برویم و در حوزه شیلات از تمام ظرفیت کشور استفاده خواهیم کرد.

ساداتی نژاد در رابطه با حوزه مدیریت منابع انسانی و تربیت کشاورزان آینده گفت: متوسط سن کشاورزان در دنیا 30 سال است اما در کشور ما میانگین سن کشاورزان 56 سال است، ما باید جوانان را به کار کشاورزی تشویق کنیم و این امکان پذیر نخواهد بود مگر این که کشاورزی دارای جذابیت باشد، مدرن و علمی باشد و سرمایه به سراغ کشاورزی بیاید.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ضعف‌های موجود در وضعیت رفاهی کارکنان و رسیدگی به وضع ایثارگران بر اساس قانون اقدامات مفصلی انجام خواهد شد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: تامین اجتماعی کشاورزان در ایران 25 درصد است در حالی که در دنیا 80 درصد است و با کمک دولت آن را ارتقا خواهیم داد.

وی گفت: ما بر اساس آب مجازی کار خواهیم کرد، محصول آب‌بر را از خارج از کشور و بر اساس کشاورزی فراسرزمینی وارد می‌کنیم و در داخل کشور کشت‌های استراتژیک را انجام می‌دهیم.

ساداتی نژاد در خصوص حفاظت از آب، خاک و صیانت از جنگل‌، مرتع و منابع طبیعی عنوان کرد: برای آبخیزداری و تقویت حفاظت آب و خاک کشور لایحه جامع آبخیزداری را به مجلس شورای اسلامی خواهیم فرستاد، تجهیزات اطفاء حریق برای حفظ جنگل‌ها و احیای پژوهشکده آبخیزداری و حفاظت خاک از موضوعات مهمی است که به آن پرداخته خواهد شد، همچنین در زمینه توسعه زراعت چوب هم اقداماتی انجام خواهد شد.

وی افزود: طرح‌های نیمه تمام 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام، 46 هزار هکتاری سیستان و پروژه گرمسیری هم در کوتاه مدت تکمیل خواهد شد و برای تامین نیازهای اساسی مردم در کوتاه مدت برنامه مفصلی داریم که راه اندازی قرارگاه تقویت امنیت غذایی کشور برای رصد روزانه نیازهای مردم و توزیع هوشمند اقلام اساسی و نهاده‌های دامی در دستور کار دولت سیزدهم خواهد بود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: از مردم کاشان و آران و بیدگل که دو دوره به فرزند خود اعتماد کردند تشکر می کنم، اگر از نمایندگان رأی اعتماد بگیرم، براساس قواعد مجلس رئیس محترم مجلس کفیل مردم کاشان خواهند بود و نماینده ویژه ای برای این منطقه تعیین خواهند کرد تا مراجعات مردم در دفاتر دو شهرستان و پیگیری مطالبات آنها ادامه داشته باشد و بنده هم از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

ساداتی نژاد اظهار داشت: در صورتی که انتخاب شوم به کشاورزان تعهد می دهم دستشان را چون روستازاده هستم می بوسم و تمام تلاشم را برای رفع مشکلات آنها به کار خواهم بست و در کنار آنها خواهم بود و در دفتر خود نخواهم نشست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید