Iranian Agriculture News Agency

فلاح مطرح کرد:

عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالا

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با اشاره به فروش برنج طارم مازندران در بورس کالا برای سال جاری، گفت: کشاورزان در این بازار می‌توانند محصول خود را پس از اطلاع‌رسانی بورس در خصوص گشایش نماد معاملاتی به انبار مورد پذیرش بورس کالا تحویل دهند.

عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالا

جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به فروش برنج طارم مازندران در بورس کالا برای سال جاری، گفت: کشاورزان در این بازار می‌توانند محصول خود را پس از اطلاع‌رسانی بورس در خصوص گشایش نماد معاملاتی به انبار مورد پذیرش بورس کالا که هم اکنون برای برنج طارم یک انبار در شهرستان آمل پذیرش شده، تحویل دهند.

وی با تاکید بر استاندارهای در نظرگرفته شده برای انبارهای مورد پذیرش بورس کالا، افزود: برنج‌های عرضه شده از طریق این انبار در بورس کالای ایران دارای استاندارد مشخص با ارزیابی های کیفی و کمی است.

فلاح درباره وضعیت عرضه برنج توسط کشاورزان در بورس کالا، تصریح کرد: کشاورزان پس از شالی کوبی محصول، با توجه به استانداردهای در نظر گرفته شده می‌توانند محصول خود را تحویل انبار پذیرش شده بدهند، مسئولان انبار پس از بررسی برنج از لحاظ کمی و کیفی و تطبیق آن با استانداردهای از پیش اعلام شده، برای کشاورز قبض انبار صادر می‌کنند که این قبض در روز کاری بعد تبدیل به گواهی سپرده کالایی می‌شود که به عنوان یک ورقه بهادار در بازار سرمایه قابلیت معامله پیدا می‌کند.

به گفته مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، هر گواهی سپرده کالایی معادل یک کیلوگرم برنج است.

وی با بیان اینکه این بازار برای نخستین بار در سال گذشته و پس از فصل برداشت راه اندازی شد، گفت: در نماد برنج فصل قبل به طور میانگین روزانه یک تن برنج در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا معامله می‌شد.

به گفته مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، خریداران برای این‌که بتوانند برنج را از انبار تحویل بگیرند باید حداقل 100 کیلوگرم گواهی سپرده کالایی برنج خریداری کنند و با توجه به این که این میزان متناسب با نیاز مصرف‌کننده‌ها در طول یک سال طراحی شده است حتی خانواده ها هم می‌توانند برای مصارف شخصی خود از این بازار، برنج مورد نیاز خود را بدون واسطه خریداری کنند و تحویل بگیرند.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: برنج مورد اشاره، قبل از فرآیند بوجاری است؛ بنابراین مصرف‌کننده نهایی باید اقدام به بوجار و سورت برنج خریداری شده کنند تا نیم دانه آن جدا شود؛ این امکان در انبار فراهم است و مشتری می‌تواند در توافق با انباردار و با پرداخت هزینه مربوطه، محصول سورت شده را به صورت بوجارشده و در بسته بندی‌های ۱۰ کیلوگرمی از انبار دریافت کند.

وی ادامه داد: روند معاملات برنج نیز همانند سایر معاملات صورت گرفته در این بازار به صورت روزانه و با شیوه حراج پیوسته انجام می شود.

گفتنی است، از مزایای بازار گواهی سپرده کالایی می‌توان به ایجاد مرجع قیمت نقدی برای راه‌اندازی قراردادهای مشتقه کالایی، دارایی پایه قرار گرفتن برای راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی، امکان وثیقه کردن کالا برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی و افزایش نقدشوندگی کالاهای موجود در انبارها و نیز ایجاد امکان خرده‌فروشی بدون واسطه برای تولیدکنندگان اشاره کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید