Iranian Agriculture News Agency

فعالیت ۳۲ هزار بهره‌بردار زعفران در استان خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از فعالیت ۳۲ هزار بهره‌بردار زعفران در استان خراسان جنوبی خبر داد.

فعالیت ۳۲ هزار بهره‌بردار زعفران در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار است، گفت: این محصول در تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی کشت می‌شود.

قوسی با اعلام این خبر که سال گذشته میزان ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران از مزارع استان برداشت شده است، افزود: ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه زعفران خراسان جنوبی بسته به کیفیت و نوع آن (دسته، سرگل، پوشال و نگین) بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان ارزش گذاری می‌شود گفت: صادرات این محصول از مبدأ استان صورت می‌گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قاچاق بنه زعفران تا حد زیادی کنترل شده، ولی مواردی از مبادی خروجی دیگر استان‌ها به گوش می‌رسد و مقصد قاچاق بنه زعفران به طور معمول کشور‌های افغانستان و چین است.

وی ادامه داد: در خصوص صادرات محصول هم اکنون بازار کشور‌های پر مصرفی مانند هندوستان را به دلیل بالا بودن تعرفه‌های صادراتی به جای ایران، افغانستان مدیریت می‌کند چرا که تعرفه‌های صادرات افغانستان صفر است؛ این در حالی است که ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است و فرصت بازار این کشور از استان‌های زعفران خیز مانند خراسان جنوبی گرفته شده است.

قوسی با بیان اینکه تولید زعفران در استان نسبت به پارسال کاهش نداشته است، بیان کرد: بنه یا همان پیاز زعفران به قیمت هر کیلو ۵ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و برای تأمین آن مشکلی وجود ندارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص فرآورده‌های حاصل از زعفران گفت: قرص، پودر، عصاره و نوشیدنی از جمله فرآورده‌های زعفران است که توسط چندین بهره بردار در استان به دست می‌آید.

وی اظهار کرد: سالانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم قرص زعفران، ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم پودر، ۲ تن عصاره و بیش از ۳ هزار لیتر نوشیدنی زعفران در استان تولید می‌شود.

قوسی قیمت پایین زعفران به تناسب افزایش قیمت سایر کالا‌ها و محصولات و عدم رغبت کشاورزان به فروش، پایین آمدن آمار خرید و فروش در بازار به دلیل کمبود نقدینگی در بازار و خریداران زعفران، عدم امکان صادرات زعفران با توجه به بیماری کرونا و سخت‌تر شدن استاندارد‌های بین المللی، نبود ایستگاه تحقیقات زعفران، سرعت کند توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری پیشرفته زعفران استان، عدم امکان فروش زعفران با قیمت مناسب، خصوصا برای کشاورزان خرده مالک، عدم وجود برنامه مدون جهت صادرات زعفران و عدم حمایت از توسعه مزارع زعفران را از جمله مشکلات این حوزه برشمرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص اقدامات انجام شده برای جبران خسارات وارد شده به کشاورزان و رونق بازار زعفران تصریح کرد: پیشنهاد و پیگیری خرید حمایتی زعفران، اعلام قیمت پیشنهادی برای خرید گل تازه و دو نوع زعفران پوشال و نگین از جمله این اقدامات بوده است.

وی ادامه داد: خرید حمایتی زعفران از کشاورزان با قیمت مصوب دولت توسط تشکل‌های تابعه تعاون روستایی در سال ۹۸، ایجاد انبار کالایی یا همان بورس زعفران در استان در سال ۹۹، ارائه تسهیلات بانکی و نظارت بر توسعه باغات و مزارع زعفران با هدف افزایش عملکرد کمی و کیفی و کاهش هزینه‌های تولید نیز برای حمایت از کشاورزان صورت گرفته است.

گفتنی است که ترویج استفاده از دستگاه‌های خشک کن به منظور افزایش کیفیت زعفران خشک و برگزاری ۴۰ دوره آموزشی به منظور افزایش میزان تولید و کیفیت طلای سرخ نیز برای بهتر شدن اوضاع این محصول انجام شده است.

لازم به ذکر است که شهرستان قاین با ۵ هزار و ۸۸ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲۲ تن و ۷۳۸ کیلوگرم زعفران، رتبه اول تولید این محصول را در سطح استان داراست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید