Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

توجه به آبخیزداری برای حفظ منابع پایه ضروری است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه سالانه ۱۶.۴ تن خاک در هکتار تحت فرسایش آبی قرار دارد که با عملیات آبخیزداری حداقل ۹ متر مکعب کاهش پیدا می کند،گفت: یکی از راه‌های اصلی نجات کشور در حفظ منابع پایه توجه به مسائل آبخیزداری است.

توجه به آبخیزداری برای حفظ منابع پایه ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مسعود منصور در سفر به شهرستان های کازرون و کوه چنار از توابع استان فارس ابراز کرد: در سنوات اخیر با انجام فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری سه هزار و500  قنات احیا، که باعث شده برخی افرادی که بر ‌اثر خشک شدن قنات‌ها مهاجرت کرده بودند مجدد به زادگاه خود برگشتند.‌

وی از مسئولین سیاسی منطقه خواست تا به اعتبارات بخش آبخیزداری در سطح شهرستان کمک کنند.

منصور بیان کرد: به منظور تجهیز وسایل و امکانات عملیات آبخیزداری،۷۰ میلیارد ریال به اعتباراتی که پیش از این به شهرستان های کوه چنار و کازرون تخصیص یافت، اضافه شود.

۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس آزاد می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حق حیات، حق زیستن و امنیت حیاتی متعاقب امنیت غذایی مهم ترین حق بشردر جامعه است، اضافه کرد: جنگل ها ثروت عمومی و متعلق به مردم دیروز، امروز و نسل آینده است و ما در منابع طبیعی باید بتوانیم حافظین ثروت عمومی مردم باشیم.

منصور تصریح کرد: ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس ذخیره و به تدریج آزاد می شود، با توجه به ریزگردهای موجود در کشور و نقش جنگل ها در جذب گرد و غبار، اهمیت این منابع پایه مشهود است.

او افزود: ضمن تامین امنیت غذایی باید حفظ منابع پایه آب ، خاک و پوشش گیاهی به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد تا امنیت غذایی در سنوات آینده از بین نرود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: توسعه سطحی در حوزه اراضی سیاست وزارت جهاد کشاورزی نیست و باید با روش هایی مثل گلخانه ها، مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری تولید در واحد سطح را افزایش داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید